5 syytä, miksi yrityksesi somemarkkinointi on perseestä

23.1.2017 klo 14:24, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Haluan jakaa oman arvioni siitä, miksi monien yritysten sosiaalisen median kanavat ovat suoraan sanottuna perseestä. 

Anteeksi karkea kielenkäyttöni.

Mitä saan yleensä vastaukseksi yrittäjältä siihen, miksi yrityksen some on kuollut tai kokonaan korkkaamatta?

”Ei se toiminut meillä” tai ”ei siitä ole mitään hyötyä”.

Somemarkkinoinnissa olisi monella peiliin katsomisen paikka. 

Yrittäjä julkaisee olemattomalle yleisölleen uuden ”osta, osta” -ilmoituksen eikä kauppaa tullutkaan.

Silloin syyttävä sormi osoittaa totta kai alustan tai ihmisten suuntaan.

Tässä on 5 syytä, miksi yritysten sosiaalisen median markkinointi yleensä epäonnistuu. Nämä 5 syytä koskee (totta kai) yrityksiä, jotka kuitenkin somessa jo ”on”.

1. Somessa vain ”ollaan”

Ilmiselvä ja ilmeinen ongelma. Ei se oikein vain riitä, että toivotellaan kerran vuodessa joulut ja juhannukset.

Toki tämä versio tuskin paljon syö resursseja tai aiheuttaa päänsärkyä, mutta ei sillä pelkällä olemisella mitään koskaan saavuteta.

Pyri tuottamaan someen hieman enemmän sisältöä kuin aiemmin. Säännöllinen julkaiseminen kannattaa suunnitella etukäteen.

Päätä kuinka usein olet valmis julkaisemaan uutta sisältöä. Merkitse julkaisutahti kalenteriin.

Tämän jälkeen olisi vielä hyvä tietää millaista sisältöä sitä oikein kannattaa edes julkaista.

2. ”Osta, osta, osta!”

Sosiaalisen median tarkoitus ei ole olla sinun myyntikanavasi. Se paikka on kotisivusi.

Kun tuotat sisältöä vaikkapa Facebookiin, pyri tuottamaan sisältöä joka on kiinnostavaa tai tuottaa lisäarvoa lukijalle.

HUOM. Jos tuotat kyseistä sisältöä aktiivisesti, silloin ilman muuta mukaan mahtuu ajoittain myynti- tai tarjousjulkaisuja. Tähän ei ole mitään selkeää kaavaa, mutta sanoisin, että joka viides julkaisu voi hyvinkin olla myyntijulkaisu (joka/jossa on linkki sivuillesi!).

Mikä kiinnostaa ihmisiä?

3. Missä on vuorovaikutus?

Vuorovaikutus ja keskusteleminen on tärkeää. Siksi se on sosiaalinen media!

Yleisön ollessa pieni, keskustelua voi olla hankala saada aikaiseksi vaikkapa Facebookissa.

Pyri julkaisuillasi aktivoimaan lukijoita esimerkiksi kysymyksillä. 

Jos kommentteja tulee, pyri aina vastaamaan kommentteihin.

Vuorovaikutus herättää luottamusta ja parantaa laatumielikuvaa huimasti. Sillä on muitakin etuja. Facebookissa orgaaninen, eli luonnollinen, näkyvyys paranee jos julkaisusi saa aikaan reagointeja (tykkäyksiä, sydämiä), kommentteja ja totta kai jakoja.

Älä poista negatiivisia kommentteja, vaan vastaa niihin aina asiallisesti. Epäasialliset tai loukkaavat kommentit kuitenkin kannattaa poistaa.

4. Perusasiat eivät ole kunnossa – Miksi teitä pitäisi seurata?

Miksi kenenkään pitäisi seurata teitä? Miksi ketään kiinnostaisi mitä teette?

Vastaa mielessäsi näihin kysymyksiin.

Näihin ei tarvitse olla mitään mullistavaa vastausta. Kaikkien ei tarvitse seurata toimintaanne somessa, eikä pidä.

Houkutelkaa vain potentiaalisia asiakkaita tai aidosti teistä kiinnostuneita ihmisiä luoksenne.

Laatu korvaa määrän. Onko siitä mitään hyötyä, jos vaikkapa paikallisen leipomonne tykkääjissä on iso läjä henkilöitä, jotka eivät millään lailla ole sitoutunut toimintaanne? Siitä on vain haittaa. Facebook näyttää julkaisuja vain pienelle osalle yleisöstä, ja seassa on tällöin aina yleisöä joka ei niitä aidosti ole kiinnostunut näkemään.

Lue myös: Paranna yrityksesi Facebook-sivun tavoitettavuutta

5. Valitsemanne somekanavat ovat vääriä tai niitä on liikaa

Ei kannata rynnätä heti ensimmäisenä uusiin trendikkäisiin somekanaviin. Monesti käy niin, että into lopahtaa ja kanava jää vain ”olemaan”.

Myös toinen ongelma on se, että luullaan jonkun kanavan riittävän tai olevan se paras.

Mieti kohderyhmääsi ja mieti, millä kanavilla olisi paras potentiaali tavoittaa heidät.

Paras skenario on se, että sinulla on juuri ne kanavat aktiivisessa käytössä, jotka voit kunnolla hoitaa.

Yhteenvetona

Kokeile Facebook-pakettia 2 viikkoa ilmaiseksi!

Tekeekö ajanpuute tai osaaminen sen, että yrityksesi Facebook-sivun ylläpitoon ei meinaa löytyä tarpeeksi paukkuja?

Kokeile Facebook-pakettia kaksi viikkoa ilmaiseksi!

Lue lisää Facebook-paketista TÄSTÄ ja täytä sivun lopussa oleva lomake!

2 viikon kokeilu ei sido sinua mihinkään!

Suosittelen!

Klikkaa TÄSTÄ ja kokeile!

 

 

 

 


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *