Brändi henkilöityy ihmiseen – Älä perseile

3.11.2017 klo 16:06, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Mikä yhdistää Applea, Microsoftia, Teslaa, F-Securea, Trainers Housea tai vaikkapa Roviota?

Se, että yrityksen brändimielikuva henkilöityy yhteen tai korkeintaan pariin henkilöön. Steve Jobs, Bill Gates, Elon Musk, Mikko Hyppönen, Jari Sarasvuo, Peter Vesterbacka.

Heidän tekemisensä ja sanomisensa siirtyy edustamansa yrityksen kontolle. 

Heillä ei ole kauheasti varaa perseillä. He voivat, ja sanovatkin, mielipiteensä asioihin. Heidän mielipiteensä tai ajatukset ovat ihmisten mielessä myös yhtiöidensä kannanottoja. 

Rohkea pitää ollakin. Yhtä lailla yrityskin voi ottaa kantaa asioihin.

Kärkkäinen, Metsäketo ja Finlayson

Joskus voi lähteä käsistä. Halpahalliketju Kärkkäisen natsiviritykset ovat saaneet paljon palstatilaa viimeaikoina. 

Panu Laaksonen kirjoitti MarMain blogissa:

”Suomen suurimpiin tavarataloyhtiöihin kuuluvan J. Kärkkäinen Oy:n omistaja Juha Kärkkäinen nousi taas otsikoihin. Kärkkäisen maailmankatsomus on radikaali, ja hänet on esimerkiksi tuomittu sakkoihin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Markkinoinnin näkökulmasta kiinnostavaa on tuoreen julkisuuden vaikutus J. Kärkkäinen Oy:n liiketoimintaan. Veikkaan vaikutuksien jäävän olemattomiksi. Valitettavasti.”

Voi tosiaan olla, ettei Juha Kärkkäisen perseily koidu kohtaloksi. Aika näyttää.

Myös Tomi Metsäketoa on riepoteltu julkisesti. #MeToo-kampanjan tuoksinassa Tomiin liittyvät seksuaalisen häirinnän syytökset näyttävät tekevän Metsäkedon taiteilijanurasta silppua. 

Henkilökohtaisessa elämässä tapahtuvat sikailut ja selkkaukset eivät nykyään jää huomaamatta. Yhdellä yksityisviestillä somessa voit tuhota kaiken. Sosiaalinen media on kärkäs. 

Pari kuukautta takaperin ison kohun aiheutti suomalainen Finlayson, joka tarjosi alennusta vain naisille. Se oli iso kannanotto paljon pinnalla ollutta sukupuolineutraaliutta kohtaan. Finlayson sai somessa paljon julkisuutta tempauksestaan. Temppu varmasti jakoi mielipiteitä. Monien silmissä Finlaysonin temppu saattoi olla sankarillisen hieno, joidenkin mielestä syrjivä. Se on varmaa, että kenties aiemmin kenties neutraali suhtautuminen Finlaysoniin on muuttunut tämän jälkeen siihen, että osa rakastaa ja osa vihaa Finlaysonia. Parempi niin heidän kannalta, uskoisin.

Miksi halusin nostaa nämä muutamat tapaukset esiin?

Brändien henkilöityminen ja siitä seuraava johtajien vastuu heidän yksityiselämässään ovat kasvussa. On yhä yleisempää, että yritykset ottavat yhteiskunnallisiin ja poliittisiin asioihin kantaa ja kertovat mielipiteensä.

Julkisuuden henkilöiden ja yritysten johtajien on otettava vastuu tekemisistään. Heidän mielissään pienetkin asiat voivat kasvattaa mielettömät mittasuhteet jossain muualla. Monikaan asia ei jää unholaan tai muiden ihmisten ulkopuolelle. Siitä sosiaalinen media kyllä pitää huolen.

Henkilökohtaisella somekäyttäytymisellä on merkitystä

Sanomisistasi jää jälki, jonka voi nähdä koko maailma. 

Yrittäjä tai toimitusjohtaja voi ajattelemattomuuttaan pilata kaiken yhdellä hiiren klikkauksella. Pidä siis maltti somekeskusteluissa mukana.

Kannustan kaikkia olemaan mukana sosiaalisessa mediassa ja luomaan verkostoja eri kanavissa. Nykyään käytetään esimerkiksi paljon erilaisia keskusteluryhmiä. Sanomisesi eivät ole niissäkään turvassa. Facebook-ryhmissäkin pidä kiinni ryhmän säännöistä äläkä koskaan mene henkilökohtaisuuksiin. Mieti kaksi kertaa ennen julkaisemista. 

Olen hämmästynyt siitä, miten paljon viime aikoina virkavalta on joutunut puuttumaan somekäyttäytymisiin ja juurikin Facebook-ryhmien sisällä tapahtuviin kiusaamisiin ja syrjintöihin.

Varsin moni yrittäjä yhdistetään edustamaansa yritykseen, vaikka kyse olisi pienestäkin firmasta. Sinun mielipiteesi ovat myös yrityksesi mielipiteitä. Ne vaikuttavat mahdollisten asiakkaidesi ostopäätökseen yhä enemmän.

Älä perseile, vaan ole esimerkkinä muille. Jaa, kannusta, kehu ja tsemppaa. Persoonaa peliin!

Niko

Tämän tekstin kirjoitti Niko Ukkonen.

"Rohkean ja ajatuksia herättävän markkinoinnin puolestapuhuja. Kunnianhimoinen yrittäjä. Kirjoitan markkinoinnista, myynnistä ja yrittäjyydestä. Verkostoidutaanko somessa?"

ukkosniko

Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *