Google Ads -mainonnan perusteet

22.8.2018 klo 14:24, kirjoittanut: Annu Keskisaari

Google Ads -mainonnan perusteet

Onko Googlessa tehtävä mainonta tuttua yrityksellesi vai onko digimarkkinoinnin salat vielä selvittämättä? Tämän blogikirjoituksen avulla pääset alkuun Google Ads -mainonnassa.

Mikä on Google Ads?

Google Ads, joka tunnettiin aiemmin nimellä Google AdWords, on hakusanamainontaa, jota tehdään hakukone Googlessa. Hakusanamainonta tarkoittaa käytännössä sitä, että mainokset aktivoituvat ja tulevat näkyviin, kun tietty hakusana syötetään Googleen.

Google Ads -mainonta on tehokasta ja suosittua, sillä mainoksesi näkyvät juuri silloin kun potentiaalinen asiakas on etsimässä tarjoamaasi palvelua. Mainonta Adsin avulla on suosittua myös siksi, että maksat vain toteutuneista klikeistä – mikäli kampanja on rakennettu oikein, Google Ads -mainonta ei ole vain hukkaan heitetty kulu, vaan tuloksellista markkinointia.

Mihin Google Adsia käytetään?

Google Adsin avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi verkossa oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Voit hankkia Google Adsin avulla liikennettä verkkosivuille, kerätä liidejä eli potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja, nostaa bränditunnettuutta, lisätä myyntiä, markkinoida tiettyä tuotetta tai palvelua… vaihtoehtoja on monia! Valitset vain yrityksellesi sopivan kampanjatyypin, niin pääset alkuun. Muista, että voit myös luoda useampia kampanjatyyppejä.

Google Adsin avulla voit näyttää yrityksesi mainoksia joko:

  1. Googlen hakutuloksien yhteydessä (hakusanakampanjat)
  2. Kertomalla palveluistasi yhteistyökumppaneiden sivuilla, kuten esimerkiksi YouTubessa, Gmailissa, verkkokaupoissa ja blogien yhteydessä (display-kampanjat)
  3. Kertomalla tuotteistasi yhteistyökumppaneiden sivuilla (shopping-kampanjat)
  4. Ensisijaisesti YouTubessa (videokampanjat) tai
  5. iOS- tai Android -puhelinten sovelluksissa (universaalit sovelluskampanjat)

Suosituin kampanjatyyppi on ehdottomasti hakusanakampanjat. Display-kampanjat ovat suosittuja, koska niitä käytetään uudelleenmarkkinointiin eli mainoksia näytetään yleisöille, jotka ovat jo vierailleet yrityksesi verkkosivuilla. Shopping-kampanjoita käytetään myös uudelleenmarkkinoinnissa. Oletko ikinä huomannut, että käyt verkkokaupassa tutkimassa tiettyjä tuotteita, jonka jälkeen mainokset näistä tuotteista seuraavat sinua minne ikinä menetkin? Uudelleenmarkkinointia parhaimmillaan!

Nousussa on videokampanjat ja universaalit sovelluskampanjat. Näitä kampanjatyyppejä ei ollut saatavilla vielä muutamia vuosia sitten. Videon ja kännykkäsovellusten suosion noustessa markkinointia viedään sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa – Youtube-videoihin ja sovelluksiin.

Kuinka aloitan Google Ads -mainonnan?

Google Ads -mainonnan aloittaminen käy käden käänteessä, eikä se vaadi muuta kuin tilin luomisen ja sen vahvistamisen. Tilin luominen ei sitouta sinua mihinkään. Pystyt itse päättämään kampanjoidesi keston, sisällön ja budjetin sekä pystyt muokkaamaan ja lisäämään kampanjoita niin halutessasi.

Google Ads on pomminvarma työkalu, sillä se on ohjeistettu todella hyvin aina tilin luomisesta kampanjoiden aloittamiseen ja niiden optimoimiseen. Aloita tilin luominen tältä sivulta, niin Google auttaa sinut alkuun. Käytännössä luot tilin Google Adsiin, jonka jälkeen pääset luomaan mainoskampanjoita. 

Mitä kampanjoiden ja mainosten luomisessa pitää ottaa huomioon?

Aloitetaan vaikeista asioista. Ensimmäisena kannattaa varmistaa, että sinulla on verkkosivuillasi hyvä laskeutumissivu. Laskeutumissivu on siis sivu, jolle potentiaalinen asiakas ohjautuu klikkaamalla mainosta. Varmista, että sivu on selkeä ja helposti luettava, ja että se herättää kiinnostuksen. Mieti, mitä haluat sivulle tulijan tekevän. Haluatko hänen ostavan tuotteen, ottavan yhteyttä yritykseen, varaavan ajan, kirjoittavan suosittelun? Tavoitteena voi myös olla esimerkiksi materiaalin lataaminen tai uutiskirjeen tilaaminen. Mikäli toivot sivulle tulijan tilaavan uutiskirjeen, pidä huoli siitä, että uutiskirjeen tilaaminen on helppoa ja houkuttelevaa. Rakenna laskeutumissivusi siis tavoitteesi mukaan.

Pidä huoli siitä, että tunnet oman kohderyhmäsi. Google Adsissa kampanjoiden kohdistaminen oikein on todella tärkeää. Jos kohderyhmäsi on 18-24 -vuotiaat naiset, älä edes mainosta muille – maksat vain turhasta. Käytä hyväksesi myös sijaintikohdistusta sekä kiinnostuksenkohteiden käyttöä. Display-mainoksissa voit olla ovela – miksi markkinoisit tuotteitasi vain niille, jotka ovat käyneet sinun verkkosivuillasi? Mikset mainosta myös niille, ketkä ovat käyneet kilpailijasi verkkosivuilla?

Käytä mainoslaajennuksia herättääksesi lisää huomiota mainoksillasi.  Laajennuksilla voit kertoa potentiaalisille asiakkaillesi tarkempaa tietoa yrityksestäsi. Mainoslaajennusten avulla mainoksesi koko kasvaa ja siinä samalla kilpailijasi mainokset siirtyvät alemmaksi hakutuloksissa. Laajennukset lisäävät myös kampanjasi laatupisteitä. Laatupisteistä voidaan keskustella jossain toisessa kirjoituksessa, mutta ne ovat olennainen osa mainosten näyttöä ajatellen.

Huomiotekstilaajennukset näkyvät mainoksen alareunassa
Sivustolinkkilaajennukset näkyvät mainoksen alareunassa, keltaisten palkkien välissä. Sivustolinkkilaajennuksilla voit tuoda yrityksesi palveluita paremmin näkyville.

Luo mainokset ajatuksella. Hyppää pois yrittäjän saappaista ja katso mainoksia potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta. Mikä teksti herättää mielenkiinnon? Minkälaista mainosta sinä klikkaisit, jos olisit asiakas? Pyri myös erottumaan joukosta. Tietyillä aloilla kilpailua on todella paljon, etkä yksinkertaisesti saavuta mitään, jos teet samanlaisia Google Ads -kampanjoita, kuin kilpailijasikin.

Viimeisenä asiana nostan esiin kampanjan jatkuvan optimoimisen ja tulosten sekä datan seuraamisen. Optimointi ja datan seuraaminen vaatii ja hieman enemmän ymmärrystä, kuin kampanjoiden luominen. Optimoinnilla tähdätään siihen, että kampanjat ovat koko ajan entistä parempia ja saavuttavat aiempaa enemmän ihmisiä. Kampanjan tilastokäyrien tulee olla nousujohteisia.

Mikäli koet kaipaavasi apua Google Ads -mainonnassa, ota miuhun rohkeasti yhteyttä. Autan mielelläni siun yritystä saavuttamaan parempia tuloksia! Vaihtoehtoisesti voit myös tilata alla ilmaisen markkinointikartoituksen, jolloin mie otan siuhun yhteyttä ja annan vinkkejä yrityksesi markkinoinnin parantamiseen nykytilaan nähden.

Tilaa ilmainen markkinointikartoitus tässä

Oma nimesi

Sähköpostiosoittesi

Yrityksen nimi

Yrityksen verkkosivut

Tarkastuskysymys: 2 + 1 = ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Annu

Tämän tekstin kirjoitti Annu Keskisaari.

"Jokaisen tekstin takana on ajatus, ja jokaisen ajatuksen takana tarina. Haluan maalata sanoilla mielikuvia tarkoituksenani saada sinut ajattelemaan. Ajatteletko? Hyvä. Ilman ajatuksia olemme vain tyhjiä kuoria."


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *