Hanki jatkuvasti lisää asiakkaita verkosta – 5 jäätävää vinkkiä!

1.3.2017 klo 23:25, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Monelle jo sana ”internet-markkinointi” tai ”digimarkkinointi” puskee hikikarpalon ohimolle.

Puuttuu ymmärrys sen mahdollisuuksista. Eniten silti esteenä on asenteet.

”Ei se toimi(nut) meillä.”

Se, että yrityksenne on kokeillut vaikkapa tuottaa Facebookiin sisältöä niin, että on pari kertaa toivoteltu hyvät viikonloput tai jaettu hassu video ei riitä. Luultiin, että kauppa alkaisi heti käydä. 

Ei alkanut. Into ja usko lopahti samantien.

Internet-markkinointi on paljon enemmän kuin sosiaalinen media.

Internet-markkinointi on kokonaisuus, jossa kaikki kanavat ja markkinat tukevat toisiaan.

Internet-markkinoinnin moottori ja juuret on yrityksenne verkkosivut.

Miksi sanon internet-markkinointi, enkä vain ”markkinointi”?

Haluan, että ymmärrät yhden eron joka mielestäni tällä hetkellä erottaa nämä vielä toistaiseksi toisistaan: Internet-markkinointi on mitattavaa ja analysoitavaa jatkuvaa tekemistä.

Markkinointi toki kattaa myös kaiken ulkoisen preesensin, mutta perinteiseen markkinointiin moni vielä yhdistää markkinoinnin ja mainonnan tyylejä joiden tuloksia ei voi edes arvailla.

Markkinoinnin tarkoitus on kuitenkin aina tuottaa enemmän kuin mitä siihen sijoitetaan.

Miten hankit jatkuvasti uusia asiakkaita internet-markkinoinnin avulla?

1. Ennen kuin lähdetään kikkailemaan, perusasiat pitää laittaa kuntoon.

Kuten sanoin: kotisivut ovat internet-markkinointisi moottori ja peruskallio. 

2. Määrittele, minkälainen on unelma-asiakkaasi ja markkinoi heille.

Et voi myydä kaikille, etkä voi miellyttää kaikkia. Eikä sinun pidäkään.

Kun sinulla on tarkka kuva siitä minkälainen unelma-asiakkaasi on, voit alkaa viestiä heille. Voit auttaa heitä suoraan ongelmansa ratkaisussa. Voit kohdentaa kaikki viestisi ja puhutella suoraan heitä.

3. Missä unelma-asiakkaasi on? Missä he viettävät aikaa?

Okei. Ei mietitä tätä liian vaikeasti.

Tehdään ilmiselviä rajauksia kohderyhmääsi: onko kohderyhmäsi yksityiset ihmiset vai yritykset? Naiset vai miehet? Pienet yritykset vai isot yritykset?

Yksi asia on aina vakio: ongelmia ja ratkaisuja etsitään aina googlesta.

Panosta siis ainakin googleen. 

Mitkä ovat kolme parasta hakusanaasi, joilla haluaisit sivusi näkyvän googlessa ensimmäisen sivun ensimmäisten joukossa?

Näille hakusanoille on hyvä alkaa rakentamaan parempaa googlenäkyvyyttä. 

Hakukoneoptimoinnin avulla nostat pikkuhiljaa sivusi sijoitusta ylemmäs luonnollisissa hakutuloksissa, jotka tulevat haussa heti maksettujen google-mainosten jälkeen.

Jos toimialasi tai hakusanasi ovat hyvin kilpailtuja, kannattaa hakukoneoptimoinnin lisäksi ottaa myös googlemainontaa. Google AdWordsissa suunnitellaan mainokset ja luodaan kampanjat. Google AdWords on käytännössä mainospaikkojen huutokauppaa, jossa laatu(pisteet) ja budjetti ratkaisevat.

Unelma-asiakkaasi saattaa viettää myös aikaa sosiaalisessa mediassa. Mutta missä niistä? 

Valitse niin monta sosiaalisen median kanavaa kuin tiedät pystyväsi hoitamaan menestyksekkääsi ja aktiivisesti.

Lue lisää, mitä somessa kannattaa tehdä ja mitä kannattaa jättää tekemättä.

Joka tapauksessa: googlen ja sosiaalisen median on tarkoitus tuoda sivuille kävijöitä.

4. Kävijöitä sivuilla riittää – Mitä sitten?

Pelkillä kotisivuvierailijoillahan ei tee mitään. Tai tekee, jos osaat vähän analysoida heitä. Kotisivukävijöiden seuraaminen onnistuu kivasti Google Analyticsin avulla.

Olisi parasta, jos jokainen kävijä joka sivuille eksyy tilaisi tai edes jättäisi yhteystietonsa. 

Voit kuitenkin vaikuttaa siihen kuinka monen saat jäämään koukkuun.

Pyri aina tekemään yhteydenotosta mahdollisimman helppoa. Pidä yhteystiedot hyvin esillä.

Madalla nokkelasti yhteydenoton kynnystä. Pidä lomakkeet yksinkertaisina, tarjoa esimerkiksi soittopyynnön jättämistä tai aloita liidien kerääminen!

Rakenna opas, joka ratkaisee jonkin unelma-asiakkaasi ongelman. Pyydä vastineeksi sähköpostiosoite. 

Kerran rakennettu opas on kerralla tehty. Sähköposti- ja uutiskirjefirmat, kuten ActiveCampaing ja MailChimp tarjoavat automatisoidun oppaan toimituksen ja listalle liittymisen.

Tiivistettynä: 

100 kävijää klikkaa sivuillesi googlen ja sosiaalisen median kautta päivittäin. 

Sanotaan, että päivittäin 10 näistä sadasta tilaa oppaan ja liittyy uutiskirje-listallesi.

Onneksi olkoon. Olet vuoden aikana kerännyt 3600 sähköpostiosoitetta listallesi! 

Muista, että nämä kaikki 3600 yhteystietoa kuuluvat siihen unelma-asiakkaidesi kohderyhmään jonka itse määritit. Kaikki ovat erittäin potentiaalisia asiakkaita ja haluavat kuulla sinusta sekä yrityksestäsi. Muista heitä siis säännöllisesti miellyttävillä ja lisäarvoa tuottavilla kirjeillä. 

5. Testaa ja toista!

Kun jatkat aktiivista somemarkkinointia, tarkkailet sivusi sijoituksia googlessa ja seuraat sivukävijöidesi käyttäytymistä, internet-markkinointisi muuttuu liidejä (potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja) ja kauppoja takovaksi myyntikoneeksi.

  1. Houkuttele sivuille kävijöitä.
  2. Anna heille lisäarvoa.
  3. Myy.

Internet-markkinointi vie aikaa, mutta ei vaadi isoja investointeja rahallisesti.

Bonus

Jos epäilet taitojasi tai tiedät aikasi olevan tiukalla, voit aina ulkoistaa yrityksesi internet-markkinoinnin joko osittain tai kokonaan. Digimarkkinointipaketissa on AINA 100% tulostakuu. Eli tulosta on synnyttävä enemmän kuin markkinointiin sijoitetaan. Muuten saatte rahat takaisin. 

Nauti vain tuloksista.

Lue digimarkkinointipaketista lisää tästä.

Mitä sinun kannattaa AINAKIN tehdä: rullata alemmas ja klikata vihreää nappia. Hyödynnä siis TÄYSIN ilmainen markkinointikartoitus.

 


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *