Hienot kotisivut eivät tarkoita, että ne olisivat hyvät

7.12.2016 klo 12:54, kirjoittanut: Niko Ukkonen

”Onpas teillä hienot kotisivut!”

Oletko kuullut nuo sanat joskus asiakkaasi suusta?

Aliarvioimatta asiakkaasi tai sivukävijän mielipidettä, he arvioivat sivuasi täysin eri näkökulmasta kuin sinun yrittäjänä tai päättäjänä pitää arvioida.

Hienot ja visuaaliset sivut voivat olla monestakin syystä surkeat.

Kotisivujen hyvyys mitataan jo ennen kotisivujen kynnyksen yli astumista. Sekä käynnin jälkeen.

Kotisivujen on toki syytä miellyttää silmää ja luoda laatuvaikutelmaa, mutta vähintään yhtä tärkeitä asioita on kotisivujen responsiivisuus, hakukonenäkyvyys, loogisuus, myyvyys tai sitouttaminen.

Kotisivujen responsiivisuus

Kotisivujen on syytä olla responsiiviset, eli kaikille laitteille soveltuvat ja skaalautuvat. 

Myös Google tykkää responsiivisista sivuista. Google rokottaa hakutuloksissa sijoitusta alemmas, jos sivujen käyttö on hankalaa puhelimilla tai tableteilla.

Kotisivujen hakukonenäkyvyys

Visuaalisuudesta ei ole mitään hyötyä, jos kukaan ei löydä sivujasi.

Perusasioiden on oltava kunnossa. Lue lisää hakukoneoptimoinnista.

Kotisivujen loogisuus ja myynnillisyys

Kotisivujen tehtävä on johdattaa lukija tavoiteltuun päämäärään.

Kotisivuilla on oltava aina tavoite. Se voi olla joko uutiskirjeen tilaaminen, tuotteen ostaminen, lomakkeen täyttäminen tai vaikkapa jakaminen ja levittäminen.

Kotisivujesi olisi siksi syytä olla loogiset ja ohjata lukijaa jouhevasti etenemään sivuilla. Sivujesi tulisikin olla siksi simppelit ja eteenpäinvievät.

Kotisivukävijän sitouttaminen

Pyri tekemään kaikkesi, että saisit mahdollisimman monen sivukävijäsi jättämään yhteystietonsa sinulle. Sitouttaminen on myös sitä, että sivukävijä käynnin yhteydessä voi helposti tykätä, seurata tai kaveerata jossain some-kanavassa.

Ystävällisesti, mutta keinolla millä hyvänsä.

  1. Pidä sosiaalisen median painikkeet ulottuvilla.
  2. Anna helppo ja nopea mahdollisuus ottaa yhteyttä.
  3. Pidä sähköpostilistalle liittyminen houkuttelevana ajatuksena. Anna vastinetta yhteystiedoille.

Tarvitsetko apua hahmottamaan kotisivujesi ongelmat? Haluaisitko lisää kauppaa ja yhteydenottoja sivujesi kautta?

Aloita täyttämällä ilmainen markkinointikartoitus. Skrollaa hieman alemmas ja paina vihreää nappia.

 


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *