Kasvata yleisöäsi Facebookissa! 5 helppoa vinkkiä!

20.9.2016 klo 13:37, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Heti alkuun on todettava, että laatu korvaa usein määrän.

On parempi, että sivuillasi on 100 tykkääjää, jotka ovat kaikki potentiaalisia asiakkaitasi, kuin että sivuillasi olisi 500 väkisin kaivettua tykkääjää.

Yrittäjät tietävät Facebookin tehon markkinoinnissa. Useimmille yrittäjille kuitenkin haasteen tuo ajankäyttö. 

On oman bisneksen pyörittämistä ja sitä normaalia yrittäjän arkea. Illalla tekisi mieli tehdä jotain muutakin kuin yritysjuttuja. 

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa

Vaihtoehto numero 1

Suunnittele Facebook-julkaisusi etukäteen. Käytä julkaisukalenteria hyväksesi. Jos et halua ryhtyä kikkailemaan Excelin kanssa, kokeile vaikka Zakisomen valmista sisältökalenteria.

Hyvällä suunnittelulla säästät aikaa. Suunnittele ensin montako julkaisua aiot tuottaa viikon aikana. Muista, että julkaisuja voi myös ajastaa. Voit jopa ajastaa maanantaiaamuna koko viikon julkaisut kerralla, jos haluat.

Vaihtoehto numero 2

Tämä toimii, jos sinulla on pieni yritys, tai olet yksinyrittäjä.

Älä erottele liikaa yritys- ja vapaa-ajan-minääsi.

Kuulostaa radikaalilta, mutta minulla on pointtini. 

Muuttamalla viestintäsi tyylin helposti lähestyttäväksi ja spontaaniksi, sinulla säästyy samalla aikaa, mutta olet myös sata kertaa kiinnostavampi.

Ymmärrät mitä tarkoitan, jos seuraat vaikka Redesanin sometoimintaa. Sisältöä tuotetaan paljon, mutta pilke silmäkulmassa ja spontaanisti. Tyyli vaatii rohkeutta, mutta sitähän se yrittäjyys ja markkinointikin on.

Kaikessa someviestinnässä kuitenkin kannattaa muistaa, että täydellisyyteen ei kannata pyrkiä. Se ei kiinnosta ketään.

Miten saada lisää Facebook-tykkääjiä ja lisää näyttökertoja postauksille?

1. Älä yritä myydä Facebookissa

Älä luule, että ketään kiinnostaa lukea sinun hinnastoja tai ”osta, osta, osta”-juttuja. 

Kukaan ei halua nähdä ”mainoksia” somessa. Miksi kirjoitin mainoksia noiden hassujen pilkkujen sisään? Siksi, että maksettu mainonta on Facebookissa ihan ok, mutta mainosten ei kannata näyttää suoraan mainoksilta. 

Tärkeää: Ohjaa mielenkiintoisella sisällöllä kotisivuillesi porukkaa, ja myy siellä! 

2. Tuota kiinnostavaa sisältöä – säännöllisesti

Kuten alussa mainitsinkin, ajankäyttö on usein esteenä (tekosyynä) huonolle somemarkkinoinnille. Jotta somemarkkinoinnin pyörät pyörii, on julkaisujen oltava säännöllistä ja aktiivista.

Eikä sekään vielä riitä, julkaisujen tulisi olla myös kiinnostavia tai lisäarvoa tuottavia. 

3. Blogin avulla somemarkkinointi on kivaa ja helppoa

Onko sinulla useita kanavia joihin sisältöä pitäisi tuottaa?

Blogin hyödyt ovat kiistattomat. 

Kirjoittamalla blogia säännöllisesti vaikkapa edes kerran kuussa, saat yhdestä blogikirjoituksesta jo viikoiksi materiaalia. Pilko kirjoitusta osiin. Tuo blogikirjoituksestasi pieniä pätkiä ja ohjaa ihmisiä lukemaan blogiasi.

Blogikirjoitusten tarkoitus onkin auttaa ihmisiä, nostattaa asiantuntijaprofiiliasi ja lisätä sivujesi kävijämääriä. 

Blogikirjoitukset ovat juuri sellaista kiinnostavaa ja lisäarvoa tuottavaa materiaalia, joista Facebook-yleisösi pitää.

4. Kutsu julkaisujesi tykkääjät tykkäämään myös yritys-sivuistasi

Tehokkaat julkaisut keräävät hyvin tykkääjiä julkaisuille. Voit nyt myös kutsua julkaisujen tykkääjät tykkäämään myös koko Facebook-sivuistasi.

Klikkaa palkkia, jossa ovat julkaisujesi tykkääjät, ja sen jälkeen voit yksitellen kutsua heitä tykkäämään sivuistasi.

5. Käytä Facebook-ryhmiä apunasi – mutta tee se oikein rikkomatta ryhmien sääntöjä

Facebookissa on ryhmiä pilvin pimein. Joskus on hyvä jakaa omaa materiaalia myös tiettyihin ryhmiin, joiden luonteeseen julkaisusi sopii.

Yrittäjille on tarjolla monia erilaisia ryhmiä. Monet ryhmät ovat nimenomaan tehty mainostusta varten, eli älä odota liikoja. Jos palvelusi on B2B, voi näistä ryhmistä olla paljonkin hyötyä. Mutta tottakai kaikki yrittäjätkin ovat vapaa-ajallaan myös tunteella päätöksiä tekeviä kuluttajia.

Jos olet yrittäjä, tutustu näihin ryhmiin:

Yhdessäonnistujaksi

Yrittäjä: mainosta yritystäsi

Pienyrittäjien mainospaikka

Lue ensin ryhmien säännöt ennen kuin alat pommittamaan materiaalillasi.

Eri toimialoilla ja kiinnostuksen kohteillakin on paljon omia ryhmiä. Mieti minkälaisia ryhmiä juuri sinun sivusi voisi kiinnostaa. Lähes aina kuitenkin näissä ryhmissä mainostaminen on kielletty, joten muista hyvät tavat, ja kommunikoi heidän kanssaan muuten esimerkiksi olemalla vuorovaikutuksessa. Kysy aina ryhmän ylläpitäjältä lupa julkaisemiseen, jos arvelet, että se luokitellaan mainostamiseksi.

 

Tuntuuko Facebookin pyörittäminen silti hankalalta ja aikaa vievältä? Tutustu Facebook-pakettiin. HUOM. Paikallisille ja pienille yrittäjille paketista on olemassa myös oma edullisempi versio. Kysy siitä lisää minulta vaikka chatissa tai lähetä kysymyksesi osoitteeseen niko@markkinointiukkonen.fi 

Helpompi vaihtoehto! Katsotaan mitä todella tarvitset. Täytä ilmainen markkinointikartoitus. Rullaa hieman alemmas ja klikkaa vihreää nappia!


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Kommentoi

  1. Kiitos hyvästä artikkelista. Juuri oikein olet nostanut Facebookin ja blogin tärkeimmiksi välineiksi sisällöntuoton, lisäarvon saamisen ja hyvän yleisen digi pöhinän tuotoksi. Itse en ole vielä perustanut yritystä mutta ajattelin juuri keskittyä verkostojen rakentamiseen ja laadukkaiden seuraajien haalimiseen B2B mielessä



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *