Kotisivut kannattaa päivittää ennen kuin niillä ei enää tee mitään

14.1.2017 klo 01:00, kirjoittanut: Toni Soininen

Uusi vuosi on juuri alkanut, joten mikäpä olisi sopivampi aika pohtia omien kotisivujen nykytilanteesta ja mahdollisesta päivittämisestä?

“Mutta, miksi ihmeessä?”, saattaa moni ihmetellä. Jos kerran on saanut sivustonsa jo valmiiksi esimerkiksi muutamia vuosia sitten, niin eiköhän se ole jo tarpeeksi hyvin? Vastaus on kuitenkin valitettavan vahva ei.

Teknologia kehittyy aivan järjetöntä vauhtia ja Internet-sivuiltakin löytyvät trendit on tärkeä ottaa huomioon. Näin alkuvuodesta haluan nostaa esille mielestäni tämän hetken kaksi tärkeintä asiaa, eli SSL-suojauksen sekä sivustojen responsiivisuuden.

 

Mikä ihmeen SSL-suojaus?

SSL tulee sanoista “Secure Socket Layer”, joka on Wikipedian sanojen mukaan “salausprotokolla, jolla voidaan suojata Internet-sovellusten tietoliikenne IP-verkkojen yli”. Sen avulla siis estetään se, ettei käyttäjän data sivustolla joudu vääriin käsiin.

Tämä on tärkeä tieto sen takia, koska tästä tammikuusta lähtien esimerkiksi Google Chrome -verkkoselain saattaa ryhtyä varoittamaan käyttäjiään tietyistä sivustoista, jotka eivät käytä SSL-suojausta. Vaikka sinulla olisi vain pieni verkkosivusto jossa on vain kymmeniä käyttäjiä viikossa, voit olla varma että tämäkin lukumäärä tulee pienenemään, mikäli sivustosi sisältää materiaalia jonka vuoksi maailman suosituin verkkoselain varoittaa käyttäjiään, että tämä sivusto ei ole turvallinen.

Tämän vuoksi jokaisen kannattaa tarkistaa oman verkkosivunsa tilanne. Suojatun yhteyden voi esimerkiksi nähdä siitä, että osoitekentässä osoite alkaa https-muodossa (huomioi viimeinen s-kirjain). Myös monet selaimet, kuten edellä mainittu Google Chrome, ilmoittaa osoitteen vieressä, että sivusto on turvallinen (Secure). Mikäli nämä asiat löytyvät, sivustosi on tältä osalta jo turvallinen etkä tarvitse lisätoimenpiteitä.

 

Responsiivisuus

Kysy itseltäsi: kun verkkosivujasi luotiin, milloin tämä hetki oli ja mille laitteille sivut olivat pääasiassa tarkoitettu? Jos sivustojen luomisesta on yhtään useampi vuosi, on hyvinkin todennäköistä että sivustosi eivät ole lainkaan yhteensopivia esimerkiksi älypuhelimien tai tablettien kanssa, ja tämä on erittäin suuri ongelma.

Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että sivusto “reagoi” erilaisiin tilanteisiin eli laitteisiin. Onko näyttö pieni? Onko leveyttä paljon vai vähän? Hyvät sivustot muuttuvat responsiivisesti eri tilanteisiin sopiviksi niin, että käyttömukavuus sekä visuaalinen tyyli on aina mahdollisimman sopiva laitteesta riippumatta. Myös Google tykkää responsiivista sivuista paljon, joten sivustosi löytyy hausta paljon helpommin jos homma on kunnossa.

Useimmat sivustot ovat edelleen luotu pääasiassa vain pöytätietokoneita varten, ja suuri osa asiakkaista voi menettää mielenkiinnon yritystäsi kohtaan, jos hän ei pääse puhelimellaan selaamaan selkeästi ja ammattimaisesti sivustoasi. Kenties selaaminen on vaan epämukavaa tai fonttikoko on puhelimille liian pieni. Myös vaikeasti selattavat navigaatiot ovat hyvin yleisiä vanhemmilla sivuilla.

Noin vuosi sitten olevan tutkimuksen mukaan esimerkiksi Amerikoissa jo 56 prosenttia Internetin selaamisesta tapahtui mobiililaitteilla, ja määrä todennäköisesti on vielä isompi tänä vuonna. Olethan siis tarkkana, että oma sivustosi myös on mobiiliystävällinen, eli ts. responsiivinen.

 

Bonus: selkeys

Vielä näin bonuksena loppuun haluan tuoda esille erään asian, joka on minua henkilökohtaisella tasolla ottanut nappiin ajoittain: sivustojen epäselvyys. Mikä onkaan ärsyttävämpää kuin yrittää etsiä haluamaansa tietoa nettisivuilta, mutta ei löydä sitä kymmenien epäselvien sivujen kautta? Vaikka sivusto olisi kuinka nätti, se on turha jos sieltä ei löydä haluamaansa. Näitä tapauksia on paljon, ja niille kannattaa tehdä jotain, ennen kuin menettää kävijöitä kunnolla. Kotisivujen pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin myydä ja auttaa sinua löytymään.

Hyvä perussääntö on se, että jokaiselle sivustolla löytyvälle sivulla tulisi päästä korkeintaan kahdella klikkauksella. Tietenkään tämä ei ole mahdollinen erittäin suurilla sivuilla, mutta useimmilla sivuilla tähän tulisi pyrkiä, jotta kävijä löytää helpommin etsivänsä. Jos käyttäjän tulee mennä hakemaan Googlesta se asia jota hän etsii sinun kotisivuiltasi, niin tiedät että jokin on pahasti vialla.

Jos haluat yhteydenottoja tai kauppaa jatkossakin kotisivujesi kautta, nämä asiat on oltava kunnossa – muutoin kotisivuillasi ei kohta tee enää yhtään mitään!

 

Löytyikö korjattavaa?

Haluaisitko jonkun asian tai kenties nämä kaikki kuntoon? Klikkaa ja kerro viestissä lukeneesi artikkelin. Saat tarjouksen, jossa on tuntuva alennus muutoksiin liittyen. Tämä ei sido sinua vielä mihinkään.


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *