Kotisivut uudelle yritykselle – ota nämä asiat huomioon!

25.6.2017 klo 15:21, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Oletko perustamassa uutta yritystä? Kerron sinulle mitä ottaa huomioon ja miten saat uusista kotisivuistasi täyden hyödyn uuden yrityksesi myyntiä tukemaan.

Kotisivut uudelle yrityksellesi

Kotisivujen suunnittelu lähtee aina tavoitteesta.

1) Mikä on kotisivujesi tavoite? Miksi haluat kotisivut yrityksellesi?

Kotisivut tehdään aina tukemaan yrityksen markkinointia. Kotisivujen tarkempi tavoite voi olla silti esimerkiksi:

Tavoite vaikuttaa sivujen rakenteen suunnitteluun. Suurin ero totta kai tulee siitä, rakennetaanko kotisivuille suoraan verkkokauppa vai tarvitaanko vain sivusto myynnin tueksi.

2) Kotisivujen tekniset ratkaisut

Kotisivujen koko vaikuttaa tarvittavaan palvelintilaan. Webhotellin valinnassa ei kannata säästellä. 

Palvelintilaa kannattaa valita riittävästi. Moni webhotellien palveluntarjoaja kuitenkaan antaa pakettien valinnassa viitteitä siitä, minkälaiselle sivustolle palvelintila sopii.

Webhotellien ja domainien (eli www-osoitteiden) hinnat kuitenkin ovat suhteellisen matalia, joten kannattaa valita kerralla luotettava ja kattava sivutila sivustollesi.

Luotettavia palveluntarjoajia:

Kaikkien yllä olevien palveluntarjoajien kautta saat myös varattua domainin itsellesi. Suosittelen domainin varaamista suoraan sieltä, josta webhotellin olet hankkimassa.

Hanki sivustollesi SSL-sertifikaatti, joka osoittaa kävijälle että sivustosi on luotettava.

Selaimet, kuten Firefox tai Chrome, näyttävät sivujen selaajille onko sivusto turvallinen.

SSL-sertifikaatti on nykyään lähes pakollinen verkkokaupoille tai sivuille, joissa tapahtuu arkaluonteisten tietojen siirtoa, tunnistautumista tai rekisteröintiä ja kirjautumista.

Miltä voimassa oleva SSL-sertifikaatti näyttää?

mikä on SSL-sertifikaatti
Miltä SSL-sertifikaatti näyttää?

SSL-sertifikaatin saat monilta palveluntarjoajilta ilmaiseksi verkkotunnuksellesi. Suosittelen hyödyntämään sen, vaikka sivustosi ei käsittelisikään arkaluontoisia kirjautumistietoja tai verkkomaksutapoja.

SSL-sertifikaatti: Kotisivut kannattaa päivittää ennen kuin niillä ei enää tee mitään.

Valitse kestävä ratkaisu verkkosivustosi julkaisujärjestelmäksi.

Ennen kotisivuille ei ollut tarjolla loppuasiakasta helpottavia julkaisujärjestelmiä. Kotisivut koodattiin alusta loppuun, minkä jälkeen asiakas joutui pyytämään sivujen tekijää muuttamaan tai lisäämään sisältöä, jos siihen oli tarvetta.

Nykyään erilaisia julkaisujärjestelmiä on pilvin pimein.

Käytännössä julkaisujärjestelmien etu on se, että koodikieltä ei tarvitse paljoakaan nähdä kotisivujen sisältöä päivittäessä.

Olet varmaankin kuullut WordPressistä, Joomlasta tai vaikka Kotisivukoneen tyylisistä julkaisujärjestelmistä.

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, ja liputamme itse myös sen puolesta. WordPressin yksi suurimmista eduista on se, että loppukäyttäjän on helppo tuottaa sivuille sisältöä itse.

WordPress on myös luotettava, jos vain muistat pitää tietoturvasta huolen. WordPress ja esimerkiksi myös Joomla ovat avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, joissa päivityksiä tulee tiuhaan. Päivityksien pitäminen ajan tasalla on tärkeää sivuston tietoturvaa ajatellen. WordPress-sivuston ylläpitoon ja tietoturvaan olemme luoneet oman paketin, josta voit lukea lisää tästä.

Paremmat sivut WordPressillä, miksi ja miten?

3) Kotisivujen rakenne, materiaali ja sisältö

Suunnittele ja mieti, mitä tietoa haluat kotisivujesi sisältävän.

Kysy itseltäsi, tarvitsetko:

Suunnittele etukäteen sivujen tekstit, alasivujen rakenne ja käytettävät visuaaliset elementit, kuten kuvat ja videot.

Kotisivut kannattaa rakentaa tavoitetta silmällä pitäen.

 

4) Sivujen myynnillisyys ja Google-näkyvyys

Ei kannata tehdä sivuja siis vain siksi, että ne ovat olemassa. On tärkeää ymmärtää sivujen tavoite. 

Kotisivujen on syytä noudattaa tiettyä polkua, jotta tavoitteeseen päästään. 

Pidä yhteystiedot hyvin esillä ja kerro suoraan mihin haluat lukijan viedä. 

Käytä ns. ”call-to-actioneita”, eli toimintakehotteita kuten esim. ”Lue lisää”, ”Klikkaa tänne” tai vaikka ”Osta täältä!”.

Kotisivujen kenties tärkein asia on löytyä hyvin Googlesta.

Panosta siihen, että joko sinä tai sivuston tekijä osaa rakentaa sivut alusta saakka hakukoneita silmällä pitäen.

Erinomainen hakukonenäkyvyys kannattaa saavuttaa mahdollisimman nopeasti. 

Karkeasti ajatellen sivuston hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat kaksi asiaa:

Sisältö ja sivuston linkitykset.

Panosta heti alusta asti hyvään sisältöön. Älä spämmää avainsanoja tekstiisi vaan panosta selkeyteen, väliotsikointiin ja kattavaan tekstiin.

Google ajattelee, että sivustosi on näkemisen arvoinen, jos monilta eri luotettavilta sivuilta on linkki sivuillesi. Älä kuitenkaan liikaa kikkaile erilaisilla linkkisivuilla, vaan pyri saavuttamaan tasapainoinen ja luotettava linkkiverkosto. 

Lue nämä:

5) Kotisivujen tekijän valinta

Jos aiot tehdä kotisivut itse, suosittelemme vilpittömästi tekemään kotisivut WordPress-julkaisujärjestelmällä.

Kotisivut kannattaa tehdä itse, jos tiedät tarkalleen mitä teet. 

Vaikka osaisitkin tehdä kotisivut itse, kannattaako sinun uhrata uuden yrityksesi aikaa? Olisiko jopa tuottavampi vaihtoehto ulkoistaa kotisivujen teko digitoimiston kontolle?

Jos valitset kotisivujen tekijää, varmista, että he osaavat panostaa muuhunkin kuin sivuston visuaalisuuteen. Kotisivut tehdään aina markkinointia tukemaan, joten markkinoinnillista osaamista tarvitaan aina kotisivuprojektissa.

Hienot kotisivut eivät tarkoita, että ne olisivat hyvät.

Varmista, että pystyt itse tuottamaan sivuillesi sisältöä ja tekemään muokkauksia sivustoosi. Varmista myös, että sivut tulevat olemaan responsiiviset, eli sivusto skaalautuu nätisti erilaisilla näytöillä ja laitteilla, kuten esimerkiksi älypuhelimilla.

Oletko hankkimassa kotisivuja? Haluaisitko meiltä tarjouksen?

Klikkaa tästä!

 


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *