Kotisivuvierailijoiden pompottelu koituu vielä kohtaloksesi

3.2.2017 klo 16:00, kirjoittanut: Toni Soininen

Jotkut asiat olisi hyvä pitää yksinkertaisina, koska muuten ne muuttuvat merkityksettömiksi. Yksi hyvä esimerkki on juurikin sisällön suunnitteleminen verkkosivuille alusta alkaen niin, että käyttäjä löytää aina etsimänsä nopeasti ja vaivattomasti. Ei väliä vaikka sivuja olisi kuinka paljon!

Kuinka monta kertaa sinulle itsellesi on käynyt niin, että menet jollekin verkkosivulle etsimään juurikin tiettyä tietoa, jota et millään meinaa virallisilta sivuilta sitten löytää? Oli se sitten jonkun kaupan aukioloaika, tietyn tuotteen valmistustiedot vai mitä ikinä tarvitsekaan, tärkeiden tietojen tulisi olla selkeästi löydettävissä. Selailet virallisia nettisivuja löytämättä mitään, koska sivusto on kauhean sekava ja (turhaa) informaatiota on liikaa kaikkialla. Lopulta päätät mennä Googleen, syötät sinne hakemasi tiedon ja pääset sitä kautta hyvällä tuurilla sille sivulle jota olet koko ajan yrittänytkin etsiä.

Tämä jos mikä on kamala tilanne, koska monet ihmiset eivät jaksa vaivautua noinkaan pitkälle vaan he luovuttavat ja pahimmassa tapauksessa vaihtavat kilpailijan puolelle. Et siis halua, että sinun asiakkaat kokevat mitään tällaista.

Ensivaikutelma on tärkeä; jos sivustosi vaikuttaa ensimmäisten 10 sekunnin perusteella hankalalta tai parin klikkauksen jälkeen lukijan etsimää tietoa ei löydy, lukija poistuu. Hän myös todennäköisesti oppii välttämään sivuanne pitkään.

Tee siis sivuistasi niin helposti navigoitavat, että kaikki löytävät varmasti etsivänsä. Luo simppeli polku lukijalle edetä sivuilla kohti haluttua määränpäätä, joka voi olla vaikkapa lomakkeen täyttö, tuotevaihtoehtojen selaaminen, tuotteen suora ostaminen, ajan varaaminen tai mikä muu tahansa. Älä siis yritä pakottaa kävijöillesi muuta tietoa niin, etteivät he löydä sitä mitä etsivät. Mieti rakennetta kunnolla, ettei myöhemmin tarvitse tehdä kompromisseja jotka eivät tule toimimaan. 

Ensimmäinen ehdotus tähän suunnitteluun on se, että yritä parhaan mukaan luoda sivuston rakenne niin, että korkeintaan kahdella sivunvaihdolla pääsee ihan mihin vaan. Tämä ei tietenkään kaikille sivuille ole edes mahdollista, mutta yritä silti. Jos tämä ei mitenkään onnistu, niin pidä mahdollinen sivunvaihtomäärä aina mahdollisimman pienenä. Mieti, miten voit ”pakata” tai ”luokitella” sivustosi datan niin, ettei käyttäjän tarvitse selailla monia lukuisia alasivujen alasivuja löytääkseen viimein sen oikean ala-ala-alasivun. Koska useimmat eivät jaksa vaivautua.

Pohdi myös kovasti, mitä tietoja asiakkaat todennäköisesti tulevat sivuiltasi hakemaan ja pistä ne selvään paikkaan. Jos omistat esimerkiksi jonkunlaisen myymälän, pidä aukioloajat sekä osoite sellaisessa paikassa, että sen voi löytää mm. navigaatiosta (myymälät, yhteystiedot, tjv.) ja tietenkin esimerkiksi myös sivu- tai alapalkista, jos vaan mahdollista. Jos pidät vaikkapa kahvilaa, olisi järkevää että sivustoltasi löytyisi ajankohtainen menu ja hinnasto, koska nämä ovat niitä tietoja joita asiakas puhelimestaan selvittää ennen kuin saapuu määränpäähänsä. Partureiden taas voisi olla viisasta ilmoittaa kotisivuillaan vaikkapa että millaisella aikataululla voi päästä käymään ja millaisia parturipalveluja tarkasti ottaen tarjoillaan. Mieti oman yrityksesi tilanne samalla kaavalla.

Selkeä informaatio verkkosivuilla on tärkeää jo pelkästään sen takia, että nykyään yhä useammin ihmiset eivät halua soitella yhtään mihinkään vaan haluavat hoitaa/löytää asiat netin kautta vaivattomasti. Verkkosivustojen ylläpitäminen ajankohtaisilla tiedoilla on tärkeä osa markkinointia, joten muista pitää sivustollasi oleva tieto mahdollisimman ajankohtaisena.

 

Myös Google ja muut hakukoneet tykkäävät

Selkeys voi auttaa sivustoasi löytymään myös hakukonepalveluista enemmän. Jos ilmoitat tiedot jokaisella sivulla selkeästi ja esimerkiksi Googlen ehdottamalla tavalla, löytyy sivustosi sen myötä helpommin ja paremmin myös sitä kautta. Myös asiakkaasi ovat varmasti paljon tyytyväisempiä. Tässä on Total Expertin erinomainen artikkeli, jossa kerrotaan teknisestä puolesta tarkemmin.

Jos haluaa vielä lähteä tekemään erikoistöitä Googlea varten, niin esimerkiksi leivänmurujen lisääminen jokaiselle sivustolle tuo selkeyttä lisää niin käyttäjälle kuin hakukoneillekin.

Paremmilla hakukonetuloksilla on paljon hyötyä yrityksellesi, lue lisää esimerkiksi tästä.

 

Tarvitsetko suunnitteluapua?

Täytä alla oleva lomake, niin katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä. Lomakkeen täyttö ei sido sinua mihinkään.

* Oma nimesi

* Sähköpostiosoittesi

Puhelinnumerosi

Yrityksen nimi

Yrityksen verkkosivut (jos on)

Viesti

* Tarkastuskysymys: 3 + 2 = ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *