Miksi markkinoinnin suunnittelu kannattaa?

26.7.2018 klo 17:51, kirjoittanut: Annu Keskisaari

Miksi markkinoinnin suunnittelu kannattaa?

Usein etenkin pienissä yrityksissä, joissa ei ole omaa markkinointiosastoa tai markkinoinnista vastaavaa henkilöä, markkinointi koetaan taakkana, joka vie liian paljon aikaa ja rahaa. Markkinointia ei välttämättä suunnitella ollenkaan, vaan se tehdään hetken mielijohteesta jotain roiskaisten, silloin kun siihen on aikaa. Miksi? Markkinointi kulkee käsi kädessä myynnin kanssa, ja se on yrityksesi elinehto.

Jos jättibrändit joutuvat markkinoimaan menestyäkseen, tulee sinun pikkupuotisikin tehdä niin

Otin kerran osaa keskusteluun, jossa käytiin kiivasta väittelyä siitä, miksi Coca-Colan kaltaiset jättibrändit käyttävät suuria summia rahaa markkinointiin, vaikka suurin osa väestöstä tuntee brändin ja ostaa tuotteita markkinoinnista huolimatta. Ystäväni toi esille hyvän pointin: jos Coca-Cola lopettaisi kaiken markkinoinnin tänään, ei kestäisi montaakaan vuotta, kun Pepsiä myytäisiin Coca-Colaa enemmän, mikäli Pepsi jatkaisi markkinointipanostuksiaan.

Samat säännöt pätevät pienyritysten markkinoinnissa. Ajatellaanpa näin:

Sinulla on kauneushoitola Helsingissä. Olet keskittynyt tiettyyn kosmetiikkatuoteperheeseen ja mahtavaan asiakaspalveluun. Luotat taitoihisi kosmetologina, joten et käytä aikaa tai rahaa markkinointiin. Onhan sinulla laaja vakioasiakaskunta ja loppuun varatut hoitoajat.

Muutaman korttelin päässä on kilpailijasi kauneushoitola. Hän on keskittynyt samaan tuoteperheeseen kuin sinä, ja hänenkin arvoihinsa kuuluu loistava asiakaspalvelu. Hänkin on taitava työssään, joten teillä on samanlaiset olosuhteet. Kilpailijasi päättää kuitenkin käyttää Google Ads -mainontaan rahaa 10€ päivässä.

Kilpailijasi näkyy Googlen etusivulla. Sinä näyt sivulla 6, sillä et mainosta Googlessa, eikä verkkosivujasi ole hakukoneoptimoitu – toisin kuin kilpailijasi. Uudet asiakkaat eivät löydä yritystäsi. Sen sijaan kilpailijalla käy kuhina. Yhdeydenoton kynnys on laskettu alas, minkä vuoksi kaikki ajat on varattu loppuun, joten kilpailijasi päätyy palkkaamaan henkilökuntaa yritykseensä. Lopulta toimitilat käyvät pieniksi ja yritys muuttaa suurempiin tiloihin. Samalla yritys laajentaa toimintaansa kampaamopalveluihin, ja käyttää myös kampaamopalveluiden mainostamiseen rahaa 10€ päivässä. Uusia asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista, ja liiketoiminta kukoistaa.

Samaan aikaan vakioasiakkaidesi elämäntilanteet muuttuvat.  Muutama muuttaa toiselle paikkakunnalle, osa saa perheenlisäystä. Toisten taloustilanne muuttuu, eikä heillä ole enää varaa maksaa palveluistasi. Pyörittelet peukaloitasi ja toivot, että hoitolan puhelin soisi. Miksi se soisi, jos kukaan ei tiedä olemassaolostasi?

Vuonna 2017 Coca-Colan markkinointibudjetti oli 3,96 miljardia dollaria. Paljonko sinun yrityksesi panosti markkinointiin?

Markkinoinnin suunnittelu pähkinänkuoressa

Pelkkä rahallinen panostus ei kuitenkaan auta, jos sinulla ei ole aikomustakaan suunnitella markkinointiasi ja käyttää sen toteuttamiseen aikaa. Markkinoinnin suunnittelussa tulee ottaa huomioon markkinoinnin tavoitteet, kohderyhmät ja konkreettiset tavat, joilla markkinointia tehdään.

1. Markkinoinnin tavoitteet

Voit itse määritellä tavoitteen, johon tähtäät. Se voi olla myynnin lisääminen, liidien eli potentiaalisten asiakkaiden yhteystietojen kerääminen, asiakasmäärien kasvattaminen tai esimerkiksi bränditunnettuuden lisääminen. Tavoitteesi määrittelee osittain kohderyhmää ja markkinoinnin keinoja.

2. Kohderyhmät

Kohderyhmä on se potentiaalinen ihmisryhmä, kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunnattu. Jos sinulla on koirahoitola, kohderyhmäsi ovat kaikenikäiset koiranomistajat. Voit toki markkinoida palveluitasi myös kissaihmisille, mutta se on luultavasti ajanhukkaa.

3. Markkinoinnin keinot

Seuraavaksi sinun pitäisi määritellä missä markkinoit ja miten. Nuoren kohderyhmän tavoittaa sosiaalisesta mediasta, vanhukset taas sanomalehtien, television ja radion kautta. Ennen yritystietoja haettiin Keltaisilta Sivuilta, nykyään Googlesta. Varmista, että olet siellä missä kohderyhmäsikin on. Luo relevanttia sisältöä, keskustele kohderyhmäsi kanssa ja pyri saamaan näkyvyyttä monipuolisin markkinointikeinoin. Keinoja ovat esimerkiksi videot, kuvat, arvonnat, isommat markkinointikampanjat sekä blogitekstit. Kirjaa myös ylös milloin markkinointia tehdään ja kuka sen tekemisestä vastaa.

Ota uusi asenne ja aloita kaikki puhtaalta pöydältä

Markkinoinnin suunnittelu vie aikaa, kuten toteutuskin. Suunnittelemalla säästyt kuitenkin turhilta markkinointitoimenpiteiltä ja saat varmaa tulosta. Itse käytän aikani mieluummin hyvin tuottaviin asioihin, kuin asioihin, joilla ei ole yritykselle mitään merkitystä. Merkityksettömän ja tuloksettoman markkinoinnin tekeminen on täyttä ajanhukkaa – vaikka se kuluttaisikin vain 2 minuuttia ajastasi. Käytätkö siis päivästäsi 2 minuuttia turhaan tekemiseen, vai 20 minuuttia toimenpiteisiin, joilla saat tulosta? Nyt on hyvä hetki heittää pois se vuosia sitten tehty markkinointisuunnitelma, jota ei ole noudatettu päivääkään. Aloita markkinointisi suunnittelu puhtaalta pöydältä, täysin uusin ajatuksin. 

Muista: markkinointi on sijoitus, ei kulu.

Tunsitko pientä puristusta pääkopassasi? Jos et ole suunnitellut markkinointiasi ja pelkäät sen välittyvän asiakkaallesi, täytä ilmainen markkinointikartoitus, niin kerron sinulle suoraan yrityksesi markkinoinnin nykytilanteesta. Navigoi siis alaspäin vihreälle napille täyttääksesi ilmainen markkinointikartoitus.

Annu

Tämän tekstin kirjoitti Annu Keskisaari.

"Jokaisen tekstin takana on ajatus, ja jokaisen ajatuksen takana tarina. Haluan maalata sanoilla mielikuvia tarkoituksenani saada sinut ajattelemaan. Ajatteletko? Hyvä. Ilman ajatuksia olemme vain tyhjiä kuoria."


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *