Miljoona, miljoona, miljoona liidiä

26.7.2016 klo 12:33, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Aloitetaan siitä, mitä tarkoittaa liidi? Liidi on jollain tapaa kiinnostuksensa ilmaissut potentiaalinen ostaja, joka ei vielä ole ostanut.

Liidien kerääminen on markkinoinnin yksi tarkoituksista. Liidien muuttaminen ostajiksi ja kaupoiksi on myynnin ja myyjien tehtävä.

Miten niitä liidejä voisi kerätä jopa miljoonia? Se ehkä vaatii ison markkinan kansainvälisiltä areenoilta, mutta kuten otsikossa leikkisästi mukaillaan Miljoona Ruusua -kappaleen sanoja, kyse on kuitenkin mielikuvasta kerätä liidejä ”miljoonia”.

Tärkeintä on aloittaa liidien kerääminen verkosta heti tänään, jos et ole vielä sitä aloittanut. Liidien keräämiselle ei ole estettä olkoon toimialasi sitten mikä tahansa. 

Mitä sanot, jos voisit joka päivä saada 3 sähköpostiosoitetta mahdollisilta ostajiltasi? Vuoden päästä sinulla olisi kasassa 1000 sähköpostiosoitetta. Mikä parasta, kaikki he haluavat kuulla sinusta ja kenties ostaa sinulta jotain. Tottakai osa heistä voisi olla jo ostanut sinulta. Mutta se on vain erinomainen asia, sillä kerran ostaneet ostavat aina helpommin uudelleen, jos ovat tyytyväisiä tuotteeseen tai palveluun.

Miten voit alkaa kerätä liidejä?

Liidejä voi kerätä monellakin tapaa. Avainasemassa on kuitenkin porukan ohjaaminen sivuillesi. Toki nykyään liidejä voi kerätä myös sosiaalisesta mediasta suoraan, mutta kerron siitä lisää myöhemmin. 

Liidien kerääminen tapahtuu helpoiten järkevän sähköpostimarkkinointityökalun avulla tai vaihtoehtoisesti jonkin valmiin lomakkeen avulla. 

Liidien määrään vaikuttavat tottakai sivukävijän kokema hyödyllisyys. Jotta sähköpostiosoitteita saadaan mahdollisimman paljon, pitää sähköpostilistalle liittymisestä olla liittyjälle mahdollisimman paljon hyötyä. Anna siis sivukävijälle hyvä syy liittyä listallesi.

Kasasin 3 tärkeintä keinoa saada sivuille lisää kävijöitä, jotta suoria ostajia ja liidejä saadaan lisää.

1. Yritysblogi houkuttelee sivuillesi kävijöitä

Käytä säännöllisesti aikaa kirjoittaaksesi omaa yritysblogiasi. Yritysblogin avulla voit herättää mielenkiintoa ja auttaa potentiaalisia asiakkaitasi. Älä myy yritysblogissasi mitään, vaan tarjoa apua ja lisäarvoa ilmaiseksi. 

Muista käyttää silti enemmän aikaa yritysblogin jakamiseen kuin sen kirjoittamiseen. Kerro uudesta blogimerkinnästäsi käytössäsi olevissa kanavissa.

2. Ohjaa liikennettä sivuillesi sosiaalisen median kautta

Kerro syy miksi sivuillesi pitäisi klikata ja anna seuraajillesi ja tykkääjillesi helppo linkki suoraan sivuillesi. Kerää sosiaalisessa mediassa yleisöä ja houkuttele lisää porukkaa sivuille.

Älä myy myöskään sosiaalisessa mediassa, vaan tuota lisäarvoa seuraajillesi. Sosiaalisen median tarkoitus on viihdyttää ihmisten tylsää arkea. Kukaan ei halua lukea mainoksia tai esitteitä somessa.

Myy siellä missä se on helpompaa. Eli kotisivuillasi.

3. Hakukonenäkyvyys lisää sivukävijöitä

Varmista, että löydyt hyvin googlesta. Kun ihmiset etsivät apua ongelmaan, jossa voisit auttaa, heillä on jo tarve valmiina. Varmista, että olet silloin auttamassa. Käytä googlenäkyvyyden parantamiseksi joko maksullista AdWords-mainontaa tai hakukoneoptimointia.

Kun sivuillesi löydetään, on tärkeää, että ”liidimagneetit” ovat ajantasalla.

Liidimagneetti on lomake tai kenttä, joka houkuttelee kiinnostunutta jättämään sähköpostiosoitteensa. Jos tarjoat pelkkää ”liity uutiskirjeeseemme”-vaihtoehtoa, liidejä ei satele kuin hyvin hyvin harvoin. Jos tarjoat lisäarvoa esimerkiksi ilmaisen oppaan tai jatkuvien vinkkien muodossa mahdollisuutesi paranee. Parasta tässä on se, että kerran tehtynä tämä toimii automaattisesti.

Kerron ilmaisella verkkokurssillani lisää miten liidimagneetti asetetaan ja mitä internetmarkkinoinnissa tulee ylipäänsä ottaa huomioon.

Lue lisää ilmaisesta verkkokurssista

 

Jos olet yrittäjä tai vastaat yrityksesi markkinoinnista, hyödynnä myös täysin ilmainen markkinointikartoitus. Rullaa hieman alas ja klikkaa vihreää painiketta.

 


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *