Miten liikunta-alan yritys voi erottua muista?

28.6.2016 klo 14:40, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Liikunta-alalla on paljon pienyrittäjiä. Personal Trainerit, Fysioterapeutit, Hierojat, Valmentajat ja monet muut kilpailevat toistensa kanssa siitä, kenet asiakas valitsee.

Voisin kuvitella myös asiakkaiden olevan tarjonnan määrästä hämmentyneitä, sillä vaihtoehtoja on paljon. 

Urheilullisesta näkökulmasta olen liikunta-alaa seurannut, ja paljon keskustelua on aiheuttanut liikunta-alan yrittäjien hyvin eritasoinen pätevyys. Onko se kuitenkaan ihan sattumaa, että ”epäpäteväkin” voi menestyä bisneksessään siinä missä korkeammin koulutettu? Olen ehdottomasti sitä mieltä, että omaa pätevyyttään pitäisi osata tulkita kriittisesti, eikä tarjota sellaisia palveluita, joissa varmuutta ei vielä ole, ja nimenomaan keskittyä siihen ydinosaamiseen täysillä. 

Huono palvelu johtaa koko alan syyllistämiseen ja yleistämiseen. Luullaan, ettei esimerkiksi mitkään personal trainer-palvelut sovi minulle. Vaikka kyse on vain yhden huonon toimijan huonosta palvelusta.

Liiketoiminnallisella puolella erot ovat myös suuria. Kalliimpi ja ”heikommin koulutettu” toimija voi päihittää huippupätevän toimijan milloin vain. Hyvällä markkinoinnilla ja myyntityöllä voit erottua enemmän kuin pätevyydelläsi.

Koostin viisi tekijää, joilla voit erottua kilpailijoistasi. Esimerkit soveltuvat parhaiten juuri liikunta-alan yksinyrittäjille tai pienyrittäjille.

1. ”Myyvät” verkkosivut

Myyvät verkkosivut eivät tarkoita samaa kuin hienot verkkosivut. Tottakai visuaalisuudestakin voi olla etua, jos haluaa korostaa laatua tai jotain muuta tekijää. Myyvät verkkosivut tarkoittavat sitä, että sivuilla paljon sisältöä ja potentiaalista ostajaehdokasta kuljetetaan sivuilla oikeaan suuntaan. Henkilöityminen ja helposti lähestyttävä tyyli ovat tärkeitä ominaisuuksia. Kerro siis paljon itsestäsi ja kerro mahdollisista muista tiimisi jäsenistä. Avaa omia ja muiden vahvuuksia, lisää kaikista mukana olevista henkilöistä kuvat. Tee sivuista juuri sinun näköisesi. Kerro tarinasi, kerro miksi juuri sinut tulisi valita. 

2. Anna helppo lähestyminen

Ollaan edelleen verkkosivuillasi. Älä piilottele yhteystietojasi, vaan lisää ne sivujen footeriin, eli alapalkkiin. Pidä myös erillistä ota yhteyttä-sivua. Nämä ovat vielä peruskauraa, mutta tärkeitä silti. Testaa myös, että yhteydenottolomake toimii, ihan varmuuden varalta. Nimimerkillä kokemusta on. Ei onneksi myyjän, vaan asiakkaan roolissa.

Miten voisit antaa vielä helpomman lähestymisen? Anna perustelut, miksi sinuun kannattaa ottaa yhteyttä, vaikka lomakkeen kautta. 

Motivoi ja madalla kynnystä. Kerro, että yhteydenotto ei sido mihinkään. Tai ”naamioi” lomake kokonaan joksikin muuksi. Antaisitko asiakkaalle ilmaiseksi vaikka ilmaisen alkukartoituksen puhelimessa tai lyhyenä tapaamisena? 15 minuutin ilmaisen kartoituksen aikana sinun olisi helpompi saada empivä asiakas vakuutettua juuri sinun palveluistasi. Noh, tässä maistellaan jo kohtaa kolme ->

3. Anna asiakkaan tutustua sinuun ilmaiseksi

Mieti ja laske, kuinka paljon olisit valmis antamaan asiakkaalle ilmaiseksi? Liikunta-alalla toimijan valintaan vaikuttaa omasta mielestäni kaikkein eniten luottamus. Eli asiakkaan tuntema luottamus tekijää kohtaan. 

Anna ilmainen treeni, kartoitus, video, palaveri, vinkki, ohjelma, puhelu, keskustelu, skype-keskustelu tai mikä tahansa, joka sinun kohdalla toimii.

Tee asiakkaan olo mukavaksi ja ansaitse hänen luottamus. Jos nämä asiat toteutuvat kauppaa syntyy taatusti.

Pureudutaan asiaan internet-markkinoinnin näkökulmasta.

Mitä jos voisit antaa asiakkaallesi ns. ”digituotteen” ilmaiseksi. Ilmaisen treenivinkin sähköpostiin tai vaikkapa koostamasi oppaan, jonka avulla asiakkaasi pudotti painoa 30 kiloa puolessa vuodessa.

Esimerkkejä on yhtä paljon kuin tekijöitä, mutta anna asiakkaalle jotain sellaista, josta hän ei pysty pitämään näppejään erossa. 

Älä anna asiakkaalle kuitenkaan tätä ilman, että asiakas jättää sähköpostiosoitteensa sinulle. Tämä onnistuu sähköpostimarkkinoinnin työkalujen avulla. Työkaluja on ilmaisista maksullisiin. Luo oma sähköpostilista esimerkiksi MailChimpissä, luo ja ideoi oma ilmainen hyödykkeesi, rakenna lomakepohjasi ja lisää lomake kotisivuillesi ja ala kerätä omaa listaasi. Lista kasvaa jatkuvasti ja ilmaisen hyödykkeen toimittaminenkin on automaattista. Kerralla hyvin tehty automaatio ei vaadi kuin ylläpitoa ja ajoittaista viestintää listalle liittyneille. 

Haluatko kuulla lisää miten internet-markkinointi toimii ja miten voit ohjata enemmän liikennettä sivuillesi, kasvattaa yleisöäsi ja myydä enemmän? Liity nyt ilmaiselle verkkokurssilleni. Verkkokurssi kestää viikon ja saat joka päivä uuden verkkokurssimateriaalin sähköpostiisi. Eli verkkokurssi ei sido sinua mihinkään tiettyyn aikaan tai paikkaan. 

Liity verkkokurssille tästä

4. erotu viestinnällä

Yritysblogi on mitä parhain keino hankkia sivuillesi kävijöitä. Mutta ei ihan mitä tahansa kävijöitä vaan profiililtaan juuri sellaisia kävijöitä, joita haluat. Mieti minkälaisia asiakkaita haluat, ja suuntaa viestisi heille.

Yritysblogin ansiosta voit erottua. Kerro siellä parhaita vinkkejäsi, jotka liittyvät juuri sinun toimintaasi. Mieti, mitä asiakkaasi ovat saattaneet kysyä sinulta, ja kirjoita siitä aiheesta oma julkaisu. 

Yritysblogi on myös tehokas hakukoneoptimoinnin suhteen. Google pitää sivuista, joissa materiaalia on paljon. 

Erotu viestinnällä myös sosiaalisessa mediassa. Älä pommita mainosesitteitäsi tai ”osta, osta” juttuja, vaan jaa materiaalia joka on aidosti kiinnostavaa.

Yritysblogi ja sosiaalinen media suorastaan rakastavat toisiaan. Yritysblogissa julkaisemasi tekstit on erittäin järkevää jakaa sosiaalisen median kanavissa.

5. Rajaa kohderyhmääsi

Pahoitteluni. Viidennessä kohdassa otettiin hieman takapakkia. Lyhyesti. Älä koita tarjota ja viestiä kaikille. Tällä tavalla et tavoita ketään. Rajaa kohderyhmääsi tarkasti, jotta puhuttelet juuri sinun kohderyhmääsi. Jos yrität kaikkea kaikille, et tavoita ketään.

Kirjoitin myös tästä aiheesta aiemmassa blogimerkinnässäni, johon pääset TÄSTÄ.

 

Haluatko tietää, kuinka juuri sinä voisit erottua? Tai myydä paljon enemmän? Rullaa hieman alemmas, ja hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus klikkaamalla vihreää nappulaa. Täytä lomake ja saat räätälöidyn raportin suoraan sähköpostiisi.

 


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *