Palveluyrittäjä, älä lähde Black Friday -hömpötykseen mukaan

24.11.2017 klo 11:45, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Black Friday -halpuutus on rantautunut Suomeen ja hätäisimmät keksivätkin kaikenlaisia alennuskampanjoita jenkkien kiitospäivän kunniaksi. 

Jos myyt palveluja, älä lähde aliarvioimaan osaamistasi ja aikaasi

Palvelun tuottaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Palvelu ei ole skaalattavissa, eli et voi tuottaa palvelua tiettyä määrää enempää, koska palvelu on aina sidottu aikaan.

Hierojat, valmentajat, parturit, fysioterapeutit, maalarit tai vaikka putkimiehet eivät voi tehdä kauppaa rajattomasti. Aika tulee vastaan. Alennusmyynnillä vain aliarvioit omaa aikaa, osaamistasi ja palveluasi.

Alennus on hinnoitteluvirhe. Jos voit yhtäkkiä antaa 50 % alennusta palvelustasi, asiakas tuntee olonsa huijatuksi, jos sinulla onkin varaa niin paljon pudottaa hintoja.

Hinnoitteluguru Jari Parantainen kirjoitti blogissaan alennusten olevan bisneksen syöpä. 

”Alennukset ovat aniharvoin nerokkaan bisnesajattelun tulosta. Hyvämaineisetkin yritykset sössivät katteensa kuralle, kun ne pudottavat hintojaan harkitsemattomasti.

Liikevaihdosta sinänsä on vain haittaa, koska sen käsitteleminen tuottaa aina kuluja. Sen sijaan firman pitäisi kerätä katetta ja tulosta.”

Lue koko Jarin kirjoitus tästä. Tilaa muutenkin Jarin blogit sähköpostiin. On nimittäin timanttia.

Verkkokauppiaalla tilanne voi olla toinen

Onneksi suurin osa Black Friday -sikailusta keskittyy verkkokauppoihin. Black Friday -kampanjan hyvyys toki piilee siinä, että kaikki tietävät miten homma menee. Kampanja voi kestää vain joitain tunteja, muttei kuitenkaan paria päivää enempää. Ihmiset valmiiksi kyttäävät tarjouksia, joten äkillisiä isoja myyntimääriä voi odottaa. Lisämyynnin tekeminen ja kasvavan liikenteen hyödyntäminen (verkkokaupan tunnettuus, asiakasrekisterin kasvattaminen) nousee suureen arvoon. 

Jos kampanja tuottaa tulosta, eikä vain nosta turhaan liikevaihtoa, Black Fridayhyn kannattaa osallistua. 

Black Friday aiheuttaa myös vastarintaa

Monen yrityksen tuotteet ovat kalliita ja laadukkaita kestotuotteita, joiden on tarkoitus kestää pitkään. 

On romanttinen ajatus, että kuluttamista ja rihkaman ostoa paheksutaan.

Tähän viittaa myös Makia Clothingin käänteinen Black Friday -tempaus, toiselta nimeltään Älä osta mitään -päivä, jossa heidän ”black” tarkoittaakin verkkokaupan sulkemista kokonaan kampanjan ajaksi. 

Makia Clothing

Tempaus on saanutkin huomiota ja kannatusta. Hieno kannanotto Makialta.

Tulee mieleen Jari Parantaisen (jep, olen fani) Sissimarkkinointi-kirjan kappale, jossa McDonald’s teki rohkean tempun.

”Virginia Beachin McDonald’s oli vuosia alueensa ainoa pikaruokapaikka. Se saavutti yli 3 miljoonan dollarin vuosimyynnin, joka oli yli kaksinkertainen keskimääräiseen McDonald’s-ravintolaan verrattuna. 

Sitten Wendy’s rakensi ravintolan viereiseen kiinteistöön ja alkoi mainostamaan suuria avajaisia. Avajaispäivänä McDonald’s-yrittäjä pystytti ison julisteen ravintolansa eteen: ”OLEMME SULJETTUNA UUDEN NAAPURIMME KUNNIAKSI, MENKÄÄ KÄYMÄÄN SIELLÄ.”

Wendy’s oli laskenus saavansa 40-50 prosentin markkinaosuuden ajaispäivänään – ei suinkaan sataa prosenttia. Jonot olivat valtavat, ihmiset ärtyivät ja ruoka oli surkeaa. Lopulta puolelta päivin keittiöstä loppui liha kokonaan.

Wendy’s sulki ravintolansa kolme kuukautta myöhemmin.”

Makian tempauksessa ei ole kyse kilpailusta, mutta molempia yhdistää rohkea päätös sulkea liike kokonaan tapahtuman ajaksi.

Palveluyrittäjä, älä lähde mukaan Black Friday -kampanjaan. Verkkokauppias, kannattaa kokeilla.


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *