Pienyritys, älä jää ison pahan suden syötäväksi!

2.8.2018 klo 18:10, kirjoittanut: Annu Keskisaari

Pienyritys, älä jää ison pahan suden syötäväksi!

Nappaa tästä takataskuun vinkit pienyrityksen erottuvaan markkinointiin.

Oletteko koskaan huomanneet, että usein yritysmaailmasta keskusteltaessa pienet yritykset jäävät isojen jalkoihin vain siksi, että ne ovat pieniä yrityksiä? Joidenkin mielestä yrityksen koko korreloi suoraan palveluiden tai tuotteiden laatuun. Tämän ajattelumallin mukaan suuryrityksillä on siis parhaat palvelut ja laadukkaimmat tuotteet. Me pienyrityksissä toimivat tiedämme kuitenkin todella hyvin, ettei asia pidä paikkaansa.

Tehdään kuitenkin alkuun muutama myönnytys, ettei isot pahat sudet kiukkuunnu. Tietyillä aloilla on toki mahdollista, että suuressa yrityksessä on alojensa parhaat asiantuntijat töissä. Money talks, ja isoilla rahoilla voikin houkutella huippuammattilaiset yhteen. Näitä oikeasti isoja, mahtavia ja loistavia yrityksiä löytyy varmasti ainakin lääketieteen, teknologian ja oikeustieteen parista.

Kuinka sitten todistat potentiaalisille asiakkaille olevasi yhtä hyvä – ellet jopa parempi- kuin samalla alalla toimivat suuryritykset?

Panosta palveluun – niin liikkeessä kuin verkossakin

Hyvä asiakaspalvelu on omasta mielestäni suurin erottaja pienten ja suurten yritysten välillä. Keskitytään tässä hyvän asiakaspalvelun merkkeihin verkossa, sillä luultavasti jokainen pienyrittäjä osaa hoitaa tämän puolen liikkeessään. Hyvään asiakaspalveluun verkossa kuuluu toimivat ja selkeät verkkosivut, joiden kautta asiakkaan on helppo nähdä yhteystiedot, ottaa yhteyttä ja esimerkiksi varata aika yrityksen palveluihin. Jos yritykselläsi on verkkokauppa, pidä huoli, että se on toimiva, helppokäyttöinen ja sielläkin on matala yhteydenoton kynnys.

Yhteydenottolomakkeen lisäksi verkkosivuilla voi olla esimerkiksi chatti, jossa potentiaaliset asiakkaat voivat kysyä sinulta kysymyksiä. Voit hoitaa chatin ylläpitämisen joko itse, tai ottaa käyttöön chatbotin. Chattia käytetään usein etenkin Facebookissa, jos potentiaalisella asiakkaalla on kysyttävää yritykseltäsi. Chatti on hyvä väylä muuttaa potentiaalinen asiakas asiakkaaksi. Suuryrityksillä chattipalvelu saattaa olla ulkoistettu toiselle suuryritykselle, jolloin kanssakäyminen asiakkaan kanssa saattaa olla pintapuolisempaa ja ei-niin-henkilökohtaista, kuin jos pienyrityksen henkilökunta hoitaa chatin ylläpidon.

Voit myös erottua suurista yrityksistä olemalla nopea ja impulsiivinen. Hoida asiakaspalvelutilanteet vikkelästi äläkä anna asiakkaan odottaa. Älä kangistu kaavoihin. Jos asiakas ehdottaa yhteistyökuvion suunnittelua, sopikaa lounaspalaverin sijaan tapaavanne kalastuksen tai seinäkiipeilyn merkeissä. Lupaan, että tapaaminen, joka on suunniteltu mielikuvitusta käyttäen jää asiakkaan mieleen.

Levitä rakkautta sinne, minne ison yrityksen lonkerot eivät yletä

Luo henkilökohtainen side jokaiseen asiakkaaseen. Kohtele heitä kuin perheenjäseniäsi. Jokainen asiakas on sinulle tärkeä, ja voit antaa sen näkyä esimerkiksi sosiaalisen median markkinoinnissa. Voit myös osoittaa kiitollisuuttasi esimerkiksi pienillä liikelahjoilla, kuten antamalla asiakkaalle yrityksesi kangaskassin tai mukin. Asiakas arvostaa myös ilmaisia näytteitä uutuustuotteistasi. Hyvällä tuurilla asiakas ihastuu eleeseesi niin paljon, että päätyy hehkuttamaan toimintaasi muille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. 

Muista pyytää palautetta ja kehittää toimintaasi annetun palautteen perusteella. Pienyrityksen vakioasiakas huomaa heti, jos hänen palautteensa on otettu huomioon liiketoiminnan kehittämisessä.

Hyödynnä henkilöbrändiä

eli brändää palvelusi lisäksi myös itsesi. Jos yrityksesi valmistaa Suomen parasta palasaippuaa, voit hyvin kertoa siitä ja yritystoiminnastasi kaikille. Brändää itsesi Suomen parhaimmaksi palasaippuan valmistajaksi, herätä huomiota ja lunasta lupauksesi.

 3 pikavinkkiä henkilöbrändin rakentamiseen:

  1. Tunne itsesi. Mieti mitkä ovat heikkouksiasi ja vahvuuksiasi ja minkälainen olet ihmisenä. Korosta itseäsi, älä kehitä valheellista alter-egoa. Älä kuitenkaan kerro olevasi aktiivinen ja tehokas, vaan todista se teoillasi.
  2. Ole läsnä sosiaalisessa mediassa. Miksi somessa? Noh, missäs muuallakaan ihmiset nykyisin viettävät aikaansa? Voit toki myös mennä torille huutelemaan ja luomaan keskusteluja, mutta vuonna 2018 ihmisten lähestyminen sosiaalisen median kautta saattaa olla hieman helpompaa.
  3. Tuota hyvää sisältöä ja keskustele. Henkilöbrändi vaatii muutakin kuin huutelua.

Jätä kaikkeen markkinointiin oma leimasi

Älä edes yritä matkia suuryritysten markkinointikeinoja. Isot yritykset ovat usein kasvottomia ja hajuttomia organisaatioita. Luo siis rohkeasti oma polkusi ja toteuta yrityksesi näköistä markkinointia. Tuo omat kasvosi esille, sillä se on jo yksi keino erottautua kasvottomista suurkorporaatioista, joissa asiakaspalvelijoillakaan ei ole nimeä. 

Mikä (muu kuin sinä) erottaa yrityksesi toiminnan muista yrityksistä? Onko se esimerkiksi mikromuovittomat tuotteet, paikallisten raaka-aineiden suosiminen tai se, että teet itse kuosit kankaisiisi? Kauneushoitoloita on tuhansia, samoin vaateliikkeitä, mutta sinua ja sinun yritystäsi on vain yksi. Muista se kaikessa mitä teet. Voit hyödyntää sosiaalista mediaa päästämällä asiakkaat syvemmälle sisään toimintaasi. Voit esimerkiksi somettaa leipomostasi kesken pullapaiston tai opettaa asiakkaillesi videolla, kuinka lankoja kasvivärjätään. Uskalla näyttää hieman rosoisempaa sisältöä äläkä suunnittele kaikkea loppuun asti. Liika suunnittelu tappaa luovuuden, eikä hiottu sisältö ole yhtä mielenkiintoista katsottavaa kuin aito elämä yrityksessä. Lue kuitenkin täältä, miksi markkinointia kannattaa joka tapauksessa suunnitella.

Blogi verkkosivuilla on hyvä keino tuottaa lisäarvoa asiakkaille ja täten sitouttaa heitä toimintaasi enemmän. Voit kirjoittaa blogiisi esimerkiksi taustaa toimintatavoistasi ja yrityksesi perustamisesta, ohjeita ja reseptejä tai esimerkiksi vinkkejä jonkun alaasi liittyvän asian tekemiseen.

Ole rohkeasti oma itsesi

Tuota sisältöä, joka puhuttelee sinua. Anna luonteesi näkyä. Jos sie puhut jotai murretta, ni älä sie missää nimes piilottele sitä. Hurmaa asiakkaat luonteellasi ja olemuksellasi. Siihen eivät isot organisaatiot pysty.

Tuntuuko siltä, että tiedät kuinka haluat viestiä yrityksestäsi, mutta et tiedä sille sopivia keinoja ja kanavia? Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus, niin käydään yhdessä läpi keinoja, jolla voit tehostaa markkinointiasi! Navigoi siis vihreälle napille ja lähetä ilmainen markkinointikartoitus.

Annu

Tämän tekstin kirjoitti Annu Keskisaari.

"Jokaisen tekstin takana on ajatus, ja jokaisen ajatuksen takana tarina. Haluan maalata sanoilla mielikuvia tarkoituksenani saada sinut ajattelemaan. Ajatteletko? Hyvä. Ilman ajatuksia olemme vain tyhjiä kuoria."


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *