Pikaopas sosiaalisen median markkinointiin

9.8.2018 klo 13:50, kirjoittanut: Annu Keskisaari

Sosiaalinen media – mitä se on?

Sosiaalinen media, eli ystävien kesken some, käsittää internetissä toimivat vuorovaikutteiset viestintäpalvelut, joissa käyttäjät toimivat sekä viestien vastaanottajina että oman sisältönsä tuottajina. Somen yleistyminen alkoi hiljalleen vuonna 2007. Silloin pääkanavina toimivat Facebook ja MySpace. Kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2017, 60% suomalaisista käytti sosiaalista mediaa (Tilastokeskus 2017). Myös yritykset ovat opetelleet hyödyntämään sosiaalista mediaa, sillä vuonna 2017 63% yli 10 henkeä työllistävistä yrityksistä käytti somea. Yli 100 henkeä työllistävissä yrityksissä luku oli vieläkin korkeampi, jopa 86%. Somea käytetään rekrytoinnissa, markkinoinnissa, brändiviestinnässä ja asiakaspalvelussa (Tilastokeskus 2017.) Somessa on paljon mahdollisuuksia, jonka vuoksi jokaiselle löytyy varmasti oma tapansa hyödyntää sitä.

Miksi yrityksen pitäisi hyödyntää sosiaalista mediaa?

Yksi markkinoinnin kultaisista säännöistä on se, että markkinointia tulee tehdä siellä, missä kohderyhmä on. Nykyään ihmiset kulkevat naama kiinni mobiililaitteissa ajasta ja paikasta riippumatta. Somettaminen ei ole enää harrastus tai satunnaisesti tehtävä asia, vaan monille elämäntapa. Yrityksen näkökulmasta on siis enemmän kuin fiksua panostaa sosiaalisen median markkinointiin ja somepresenssiin. Miksi käyttäisit rahaa esimerkiksi bussien sisäpuolella oleviin mainoksiin, jos suurin osa bussissa istujista tuijottaa somea? Muista kuitenkin aina tarkastella kohderyhmääsi ja markkinoinnin sijoittelua kriittisesti. Jos tuotat palveluita tai tuotteita yli 45-vuotiaille, ei some välttämättä ole oikea paikka markkinoinnille.

Kuten jo aikasemminkin totesin, sosiaalisessa mediassa on paljon mahdollisuuksia. Kannattaa aluksi miettiä, mitä haluat saavuttaa someläsnäololla. Haluatko lisätä myyntiä, tuottaa lisäarvoa asiakkaalle vai esimerkiksi laajentaa toimintaasi kansainvälisten asiakkaiden tietoisuuteen tai lisätä brändin tunnettuutta? Kun tavoitteesi on selvillä, voit ruveta miettimään somekanavien valintaa. Valitse kanavat, jotka tukevat tavoitettasi ja sisällöntuottotapaasi. Brändimarkkinointi ja myynnin lisääminen onnistuu parhaiten Instagramissa ja Facebookissa. YouTubessa voit tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Twitteriä ja WhatsAppia voi käyttää asiakaspalvelukanavana. Snapchatin käyttöaste on vähentynyt, mutta snäppiä kannattaa hyödyntää etenkin tapahtumamarkkinoinnissa sekä henkilöbrändin rakentamisessa.

Sosiaalisen median markkinointia voi tehdä pienellä budjetilla, mutta siihen voi halutessaan upottaa myös paljon rahaa. Parhaimmillaan yrityksen somemarkkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen on todella hauskaa, joka antaa enemmän kuin ottaa. Jos et ole niin sanotusti somenatiivi eikä sosiaalisen median markkinointi tunnu sinusta luontevalta, kannattaa harkita somemarkkinoinnin ulkoistamista.

Mitä somemarkkinointi vaatii?

Aikaa. Hyviä ideoita. Hyvää sisällöntuottotaitoa. Pitkäjänteisyyttä. Kykyä tulkita dataa ja luoda sisältöä sen perusteelta. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten ota mukaan kuvioihin somemarkkinoinnin julkaisukalenteri.  

Muista aina tehdä somemarkkinointia yrityksesi strategian ja arvojen puitteissa. Tuo mukaan luonnetta, huumorintajua ja innovatiivisuutta.  Pidä päivitysten tyyli johdonmukaisena ja säilytä yrityksesi ”tone of voice”. Muun muassa pallivahaa kaupitteleva parturiliike Dick Johnson pitää rajusta tyylistään kiinni myös sosiaalisessa mediassa, mikä on mahtavaa. Tuotteet ja palvelut on suunnattu tietyntyyppisille ihmisille, ja somemarkkinointi palvelee kohderyhmän tarpeita hyvin.

Hyvä sisältö ei ole pelkästään tuotekuvia ja uusien tuotteiden tyrkyttämistä.  Ota huomioon siis se, että sosiaalinen media perustuu vuorovaikutukselle. Jos kuitenkin haluat, että sisältösi on pelkästään tuotekuvia, ota mallia Jungle Juice Barista. Jungle Juice Bar ottaa tuotekuvia hyvällä maulla ja monipuolisesti, hauskoja iskulauseita unohtamatta.

Pyri sitouttamaan potentiaaliset asiakkaat mahdollisimman hyvin. Kysy mielipiteitä, herätä keskustelua ja vastaa aina aktiivisesti kommentteihin. Sosiaalisen median käyttö ei voi olla sitä, että yritys huutelee yksinään ja toivoo jonkun kuuntelevan. Välitä positiivista fiilistä ja näytä ihmisille, että he ovat yrityksellesi tärkeitä.

Kinuskikissa on suomalainen leivontayhteisö, joka on ansainnut jalansijansa suomalaisten luottopaikkana uusien leivontaohjeiden etsinnässä. Kinuskikissan Instagram-tili markkinoi uusia ohjeita upeiden tuotekuvien avulla. Kinuskikissassa parasta on se, että asiakkaan ei tarvitse maksaa mitään saadakseen ohjeet käyttöönsä. Tästä syystä Kinuskikissa on varmasti todella suosittu myös Instagramissa. Kinuskikissa keskustelee seuraajiensa kanssa, ottaa vastaan ohje-ehdotuksia ja yleensä toteuttaa seuraajiensa pyynnöt. Ei ihme, että yhteisöllä on yli 100 tuhatta seuraajaa. Sitouttaminen on myös vloggaajien, eli videoblogien tekijöiden hallitsema taitolaji. Vloggaajat saavat tuhannet ihmiset keskustelemaan aiheista, joita he videoissaan käsittelevät. 

Kuinka aloitan sosiaalisen median markkinoinnin?

  1. Määritä tavoitteet somemarkkinoinnille: esimerkiksi myynnin lisääminen, lisäarvon tuottaminen tai bränditunnettuus
  2. Määritä kohderyhmäsi: esimerkiksi 24-35-vuotiaat miehet, jotka asuvat Etelä-Karjalassa
  3. Valitse relevantit somekanavat, joissa kohderyhmäsi viettää aikaa
  4. Suunnittele missä julkaiset, milloin ja mitä
  5. Anna somen laulaa!
  6. Kerää dataa, jotta voit optimoida markkinointiasi entistä paremmaksi

Ensi viikolla käydään läpi kanavakohtaisia esimerkkejä somemarkkinointiin liittyen! Sillä aikaa on hyvä pistää oman yrityksen somemarkkinointi tulille. 

Otathan yhteyttä, jos voin auttaa siuta yrityksesi somemarkkinoinnissa!

Annu

Tämän tekstin kirjoitti Annu Keskisaari.

"Jokaisen tekstin takana on ajatus, ja jokaisen ajatuksen takana tarina. Haluan maalata sanoilla mielikuvia tarkoituksenani saada sinut ajattelemaan. Ajatteletko? Hyvä. Ilman ajatuksia olemme vain tyhjiä kuoria."


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *