Riittääkö pienyrittäjälle pelkkä Facebook?

12.6.2016 klo 13:34, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Tätä asiaa voi pohtia kahdesta näkökulmasta, kenties useammastakin. Mielestäni ajatellen pelkkiä sosiaalisen median kanavia, pelkkä Facebook voi riittää, riippuen yrityksen kohderyhmästä ja tavoitteista, mutta internetmarkkinoinnin näkökulmasta pelkkä Facebook internetmarkkinoinnin työkaluna ei riitä.

Jos haluat ottaa internetmarkkinoinnista mahdollisimman paljon hyötyä irti, kannattaa mukana olla paljon muutakin. Omassa ajattelutavassani Facebook toimii siis käytännössä vain viestin välittäjänä. Pienyrittäjän kannattaa hyödyntää ilman muuta myös sisältömarkkinointia ja kenties sähköpostimarkkinointia. Tämä edellyttää, että nettisivut ovat kunnossa.

Kirjoitin artikkelin aiheesta yksinyrittäjän markkinointi 0-budjetilla, jonka voit lukea tästä.

Riittääkö Facebook?

Facebook on kanavana iso. Käyttäjiä on ylivertainen määrä ja Facebookissa on myös helppo jakaa sisältöä, kuvia ja videoita. Facebook ei vain enää tavoita niin hyvin, kuin aiemmin. Facebookissa korostuu siis kohdentaminen oikealle yleisölle. Jos mietin tätä yritysten näkökulmasta, niin lähes aina Facebook on silti ykkösvaihtoehto kanavien valinnassa. Toki asiantuntijuuteen tai vahvasti henkilöbrändiin liittyvät yritykset voivat myös keskittyä vain esimerkiksi Twitterin ja Linkedinin kaltaisiin kanaviin. Toisaalta, jos sinulla on verkkokauppa, jonka tuotteet ovat vahvasti suunnattu nuorisolle, voi olla, että instagram on aivan ehdoton valinta. Jokaisen yrityksen kannattaakin miettiä ensin omaa kohderyhmäänsä ja ajankäyttöään ennen sosiaalisen median kanavien valintaa.

Sosiaalisen median rooli internetmarkkinoinnissa

Jos haluat oikeasti ottaa täyden hyödyn markkinoinnistasi, älä ajattele pelkän sosiaalisen median riittävän. Varsinkaan, jos aikomuksesi on vain olla olemassa! Käytä sosiaalista mediaa ainakin osittain tai kokonaan pelkkänä viestin välittäjänä. Internetmarkkinointi pitää paljon osa-alueita sisällään, ja yksi niistä on sosiaalinen media. Yritykset saattavat usein mieltää internetmarkkinoinnin pelkkänä ”somena”. Sitten ihmetellään ja päivitellään, että ei sieltä Facebookista mitään kauppaa tullut, ja into sen ylläpitämiseen lopahtaa kokonaan.

Facebook voi riittää, tai sitten ei. Olkoon. Ei se oikeasti riitä.

Liity mukaan ilmaiselle verkkokurssille: Kasvata yleisöäsi JATKUVASTI ja MYY enemmän vain parin tunnin työllä viikossa! Verkkokurssin kesto on 7 päivää ja saat joka päivä uudet kurssimateriaalit sähköpostiisi. Kurssi ei sido sinua mihinkään!

 

 

Jos haluat tietää minkälaiset sosiaalisen median kanavat sopivat juuri sinulle, täytä allaoleva lomake, niin lähetän sinulle räätälöidyn internetmarkkinoinnin kartoituksen sähköpostiisi.

Tilaa tästä ilmainen markkinointikartoitus

Oma nimesi

Sähköpostiosoittesi

Yrityksen nimi

Yrityksen verkkosivut

Tarkastuskysymys: 2 + 1 = ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *