Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on edelleen tehokasta

Sähköpostimarkkinoinnin maine on yllättävän huono.

Se johtuu väärinymmärryksestä.

Sähköpostimarkkinointi ei ole sama asia kuin spämmääminen. Suoramarkkinointikirjeet on kokoajan vähenemässä. Syy siihen on sen tehottomuus ja kiristyneet säädökset.

Sähköpostimarkkinoinnin ero häiritsevään mainospostittamiseen onkin se, että toisessa vastaanottajalta on kysytty lupa sähköpostin lähettämiseen ja toisessa ei.

Sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus on myös se, että se ei tunnu vastaanottajasta mainokselta. Sähköpostien olisikin syytä olla kiinnostavia ja informatiivisiä. Tottakai suoran myynninkin mahdollisuus kannattaa käyttää hyväkseen, mutta olen sitä mieltä, että kenties joka viides sähköposti ”saa” olla mainoskirje.

Muiden viestien ei olisi tarkoituskaan myydä suoraan. Huomaa sana ”suoraan”. Viestissä pitää silti olla selkeä tavoite. Tätä tavoitetta kutsutaan Call-To-Action:ksi. CTA:n tarkoitus onkin saada kirjeen lukija tekemään jonkun halutun toimenpiteen. Yleisin tavoite onkin saada kirjeen lukija klikkaamaan linkkiä joka vie laskeutumissivulle tai blogikirjoitukseen tai muualle sivuillesi.

Miten sähköpostimarkkinointi toimii ja miten ihmisiltä pyydetään lupa liittyä listalle?

Sähköpostimarkkinointi tehokkaimmillaan pitää sisällään ”hunajapurkin”. Hunajapurkki siis on jotain niin houkuttelevaa, että sivuilla oleva henkilö ei voi pitää näppejään siitä erossa.

Teknisesti ottaen hunajapurkki rakennetaan niin, että sivuille asetetaan lomake, jossa pyydetään usein pelkkää sähköpostiosoitetta tai sekä nimeä, että sähköpostia.

Kiinnostunut henkilö siis haluaa tilata vaikkapa raportin, oppaan, lisäpaketin tai vaikka alennuskoodin. Sitä vastaan potentiaalinen asiakas jättää omat yhteystietonsa.

Kun lomake on täytetty, hänelle toimitetaan automaattisesti haluamansa lisäherkku. Sähköpostityökaluilla automaattiset sähköpostit toimittavat oppaan tai minkä tahansa heti.

Automaattisia sähköposteja voi asettaa useampiakin.

Tämän jälkeen potentiaalista asiakasta voidaan kontaktoida jälkikäteen sähköpostien avulla.

Jotta oma sähköpostirekisteri kasvaa jatkuvasti, tarvitaan sivuille kävijöitä. Sivukävijöitä houkutellaan kiinnostavan ja lisäarvoa tuottavan sisällön keinoin. Sosiaalinen media, google ja blogit toimivat tässä hienosti.

Miksi sähköpostimarkkinointi toimii?

Sähköposti toisin kuin vaikkapa Facebook tai muut sosiaalisen median kanavat ovat aina ulkoisia kanavia, joissa julkaisujen ja postausten näkyvyys on heikentynyt jatkuvasti. Sähköposti tulee aina perille ja lukija huomaa sen. 

Sähköpostimarkkinointi toimii, jos et tee sähköpostimarkkinoinnista sähköpostimainontaa. 

Tuota siis lisäarvoa ja kerro kiinnostavia asioita, niin sähköpostejasi halutaan vain lisää. Kukaan ei halua yhtään mainoksia sähköpostiinsa.

Sähköpostimarkkinointi parhaimmillaan auttaa erottumaan muista, lisää kiinnostavuutta ja luottamusta. 

Sähköpostimarkkinointi on yksi osa kokonaisvaltaista internetmarkkinoinnin strategiaa. Sähköpostimarkkinointi, kuten muukin nykyaikainen markkinointi on pitkäjänteistä työtä.

Kysy lisää sähköpostimarkkinoinnista allaolevalla lomakkeella. Suunnitellaan yhdessä räätälöity paketti sähköpostimarkkinointiin.

Oma nimesi

Sähköpostiosoittesi

Yrityksen nimi

Yrityksen verkkosivut

Viesti

Tarkastuskysymys: 3 + 2 = ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9




Aiheeseen liittyvät myynninlisääjät

Digimarkkinointipaketti

Digimarkkinointipaketin avulla saat lisää myyntiä ja näkyvyyttä. Digimarkkinointipaketissa on 100% TULOSTAKUU.

Lue lisää