Yksinyrittäjän markkinointi 0-budjetilla – 5 vinkkiä!

12.6.2016 klo 13:26, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Monesti ainakin aloittelevilla yrittäjillä tai yksinyrittäjillä on rahat tiukassa. Markkinointi on tärkeää ja siihen tulisikin panostaa, vaikka rahaa onkin vähän. Kasasin 5 helppoa vinkkiä, joilla yksinyrittäjä onnistuu markkinoinnissaan ilman rahallista panostusta.

1. Käytä aikaa hyvän sisällön tuottamiseen

Tottakai ensin sinulla täytyy olla nettisivut, joita sinun on itse helppo hallinnoida. Perusta sivuillesi blogi. Tee itsellesi suunnitelma sisällöntuotosta. Mieti kenelle haluat kirjoittaa, minkälaista sisältöä ja kuinka usein. Kirjoita blogiisi artikkeleita ainakin kerran kuussa. Hyvä sisältö tekee sinusta kiinnostavan, sekä monen muun hyödyn lisäksi sivusi (todennäköisesti) saa paremman hakutuloksen googlessa. Tähän vaikuttaa hakukoneoptimointi, eli lue ohjeita kuinka nettisivusi otsikoita ja tunnisteita voi muuttaa, jotta google löytäisi paremmin sivusi.

2. Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa

Älä siis vain ole somessa, vaan tee siellä myös oikeita asioita. Someen pätee moni sama asia kuin sisällöntuottoon. Suunnittele: kenelle, mitä, miksi, milloin. Kerää tykkääjiä ja seuraajia. Tiedän, tykkääjät ja seuraajat eivät suoraan anna sinulle liikevaihtoa, mutta tykkääjiä ja seuraajia voi silti aktivoida ja ohjata oikeaan suuntaan. Älä postaa somessa tarjouksiasi tai mainoksiasi. Vaan käytä somea väylänä jakaa uusia artikkeleitasi ja ohjata sivuillesi kävijöitä. Mieti myös omaa toimialaasi. Älä haali liikaa kanavia itsellesi, vaan keskity niihin pariin kolmeen, joiden uskot olevan sinulle hyödyllisimpiä. Aktiivisuus somessa minun mielestä koostuu muutamasta tekijästä. Julkaisutahti ja julkaisujen sisältö. Auta ja kuuntele, eli vuorovaikuta seuraajiesi kanssa.

3. Kerää sähköpostilistaa

Kun sinulla on sosiaalisessa mediassa ja nettisivuilla sisältöä ja pystyt ohjata porukkaa sivuillesi, aloita sähköpostilistan kerääminen. Sähköpostimarkkinointia kannattaa hyödyntää. Hanki sähköpostimarkkinointityökalu, jolla voit lähettää automaattisesti sähköpostia listallesi. Sähköpostityökaluja löytyy netistä ilmaisiakin, joilla tämä onnistuu. Voit vaikuttaa sähköpostilistasi kasvuun monillakin tekijöillä. Suosittelenkin antamaan sähköpostilistalle liittymisestä jonkin ”lahjuksen”, eli pelkkä ”liity sähköpostilistallemme” ei riitä, koska vastaanottaja tuskin saa sillä lisäarvon tunnetta. Anna joko alennuskuponki tuotteillesi tai vaikka lyhyt opas tai e-kirja, jonka vastaanottaja saa sähköpostiosoitettaan vastaan. Toimita lahjuksesi automaattisesti potentiaaliselle asiakkaalle sähköpostityökalulla. Käytä aikaa myös lahjuksen lähettämisen jälkeisiin sähköposteihin. Mitä haluat kertoa asiakkaalle? Mitä kysyä? Älä vieläkään ainakaan ensimmäiseen viiteen sähköpostiin tarjoa tai myy mitään. Lämmittele potentiaalista asiakasta, ja anna asiakkaan tehdä itse ostopäätös kun on sen aika.

4. Analysoi ja toista

Tee uusi blogimerkintä. Mieti, mitä voisit parantaa edellisestä. Jaa uusi artikkeli eteenpäin ja vertaa kuinka sähköpostilistan kasvutahti muuttuu. Testaa ja analysoi uudelleen.

5. Tee yhteistyötä

Tutustu toisiin yrittäjiin ja ehdota yhteistyötä. Tee yhteistyötä varsinkin tuttujen yrittäjien kanssa, jotka kilpailevat samalla alalla. Opitte varmasti toisiltanne jotain, sekä saatatte myös keksiä yhteisiä tuotteita ja palveluita, joissa molempien osaamista tarvitaan. Yhteistyöstä avautuu aina ennen pitkää uusia mahdollisuuksia. Tehkää yhteisiä sopimuksia, joissa oman osaamisalueen ulkopuolella suositellaan toisen palveluita ja päin vastoin.

 

Haluaisitko kuulla miten ajattelen sinun markkinoinnin tällä hetkellä toimivan? Tai mitä ehdotuksia minulla on markkinoinnin parantamiseksi?


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *