Yrityksesi kuolee, jos et huolehdi näistä asioista

15.1.2018 klo 15:49, kirjoittanut: Niko Ukkonen

Dramaattista, mutta yrityksesi voi kuolla jos et ota tosissasi muuttuvaa maailmaa.

Digitalisaatio ei vain muuta tuotteita ja palveluita. Digitalisaatio ja ylipäätään internet muuttaa jatkuvasti asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja ostamistottumuksia.

Tarkkaile ympäröivää maailmaa

Älä tuudittaudu siihen, jos tällä hetkellä homma toimii. Huomenna se ei enää välttämättä toimi.

Kuulin Markkinointi-iltamissa Pasi Raution kertomana tarinan, joka liittyy juuri tähän.

Tarina meni jotakuinkin näin: Pienessä suomalaisessa kylässä oli yksi kalastus- ja eräopas. Töitä riitti. Isot ja arvovaltaiset vieraat löysivät hänen pakeilleen. Kalenteri oli täynnä. Bisnes kukoisti, minkä takia minkään muuttaminen ei ollut hänen mukaansa tarpeen. Internet ja sosiaalinen media yleistyivät. Kylälle tuli uusi tulokas kilpailemaan samoista asiakkaista. Vanhan liiton opas ei ollut tästä moksiskaan. Uusi tulokas alkoi panostamaan näkyvyyteen ja löydettävyyteen. Uusi tulokas hankki verkkosivut, alkoi mainostamaan sosiaalisessa mediassa sekä Googlessa, ja loi kiinnostavaa sisältöä sekä tarinoita. Vanhan liiton opas alkoi menettämään osuuttaan ja asiakkaitaan. Hän ei ollut valmis uudistumaan ja se sinetöi hänen yrityksensä kohtalon.

Hyvä palvelu on edelleen loistavaa markkinointia, mutta löydettävyys ja näkyvyys on silti asiakashankinnassa välttämätöntä. Oli ennenkin markkinointia, mutta nykyään asiakkaat haluavat tehdä päätöksensä itse. Ihmiset haluavat vertailla ja saavuttaa luottamuksen.

Sosiaalinen media ja Google ovat ilmiselvät esimerkit

Sosiaalisesta mediasta vaahdotaan paljon, ja sillä on tällä hetkellä paljon painoarvoa. Ennustan, että sen arvo vain kasvaa kasvamistaan. Tällä hetkellä bisnestä on mahdollista pyörittää olemattomalla sosiaalisen median näkyvyydellä, mutta myöhemmin se voi olla enää mahdotonta.

Google-näkyvyys on huipputärkeää tällä hetkellä. Ei ole turhauttavampaa kuin se, että sinua (palveluasi) etsitään Googlesta, mutta sinua ei löydetä, vaikka potentiaalinen asiakas on jo ostohousut jalassa.

Miten näkyä paremmin googlessa? 

Rajapinnat, portaalit ja alustat?

Erilaiset alustat ja portaalit ovat nykyään tosi yleisiä. Olet varmasti törmännyt esimerkiksi johonkin näistä:

Miten nämä voivat muuttaa bisneksesi totaalisesti?

Erilaisten alustojen tai portaalien voimaa ei pidä aliarvioida. Tulevaisuudessa sinunkin kaikki kaupat ja toimeksiannot tulevat vain jonkin yhden portaalin kautta. Ei sitä koskaan tiedä.

Mikä hiton rajapinta?

Rajapinta eli API on tekniikka, joka mahdollistaa tiedonkulun jonkin toisen palvelun kautta. Se mahdollistaa esimerkiksi matkailusivustojen, kuten Trivagon, Momondon, Rantapallon tai Booking.comin kaltaisten sivujen näyttää tietoa monesta eri sivustosta. Nämä palvelut pyörivät täysin rajapintojen avulla koostaen hotellien ja lentojen tietoja sadoista tai tuhansista eri paikoista. 

Esimerkiksi Osuuspankki avasi rajapintansa vastikään.

Miten rajapinnat voivat uhata tai muuttaa yritystäsi?

Rajapintoja avataan, jonka seurauksena uusia palveluja, sovelluksia, alustoja ja portaaleja syntyy varmasti. Asiakkaalla tulee olemaan vielä enemmän valtaa ja varaa valita ja vertailla. 

Näistä kannattaa innostua ja nähdä nämä mahdollisuuksina mieluummin kuin uhkina.

Varaudu tuntemattomaan

Älä jää koskaan lepäämään laakereillasi. Jos tänään kulkee ja kauppa käy, se ei välttämättä käy enää huomenna, jolloin voi kaikki muuttua. 

Lue myös: Taksialan vapautuminen kilpailulle on hyppy tuntemattomaan – taksiyrittäjä Petri Päivärinta, 47, ei jäänyt sitä katsomaan

Kun et suhtaudu muuttuvaan maailmaan ja asiakkaiden jatkuvasti muuttuvaan ostokäyttäytymiseen kuin tämä herra (”42 vuotta toiminut autokauppias: Koko netti pitäisi räjäyttää”), sinulla ei ole mitään hätää!


Jaa postaus:
Facebooktwitterlinkedin

Hyödynnä ilmainen markkinointikartoitus!

Lue lisää

Ei kommentteja.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *